Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Twitter öppnar upp dörren till programmatic

Publicerad: 6 Mars 2018, 09:12

Enligt uppgifter till AdAge håller Twitter just nu på att öppna upp sitt annonslager mot programmatiska trading desks och DSP:er. Ett steg ingen av de sociala plattformarna tidigare tagit.


Ämnen i artikeln:

AdAgeTwitterProgrammaticReklam

Den programmatiska annonsmarknaden har de senaste åren växt ordentligt. De automatiserade annonsköpen har sina problem, något som tidigare kartlagts av Resumé Insikt.

Än så länge har sociala plattformar som Facebook, Instagram och Snapchat använt sig av tekniken, även som de inte öppnat upp sina annonslager mot öppna trading desks och demand side platforms (DSP). Anledningen att plattformarna inte velat öppna upp sig är enligt analytiker att de vill ha fortsatt kontroll över prisnivåer och data.

Nu kan det komma att förändras. Enligt uppgifter till AdAge håller nämligen Twitter just nu på att testa att öppna upp sina lager mot en mediebyråer som WPP, Dentsu Aegus och Omnicom. Implementeringen tros vara ett resultat av att plattformen under det fjärde kvartalet 2017 rapporterade en ökad annonsintäkt för första gången på drygt ett år, ett momentum Twitter vill bygga vidare på. Ökningen kom efter att Twitter sett en ökning i videoanvändande på plattformen, ett beteende som drivit upp annonsintäkterna.

Mediebolag har tidigare samarbetat direkt med annonsörer för att placera annonser i sitt innehåll, en öppning mot programmaticmarknaden skulle underlätta för varumärken att köpa annonsytor i innehållet.

– Vad som är intressant från ett annonsörsperspektiv är att Twitter blir den första sociala plattformen som skulle låta oss köpa målgrupper programmatiskt. Det gör att vi får bättre kontroll över våra investeringar och underlättar för varumärken att köpa annonser i hela det digitala ekosystemet, säger en anonym byråchef som jobbat nära med Twitter i utvecklingen av tekniken.

Läs Resumé Insikts djupdykning i programmaticdjungeln här.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.