Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Twitter sluter deal med Google

Publicerad: 29 april 2015, 13:15

Twitters logotype

Nu kan varumärken köpa reklamplats på båda plattformarna. Syftet är att erbjuda bättre och mer konkurrenskraftiga annonsmöjligheter till företag.


I går kväll gick Twitter ut med att de, tillsammans med Google, tagit fram två initiativ för att stärka sin position och erbjuda reklammöjligheter över företagsgränserna.

Det ena initiativet är ett sätt att utveckla nya gemensamma annonslösningar för bägge företagen. Numera kan varumärken som köper annonser på Google också beställa sponsrade inlägg på Twitter för att blanda upp. På senare tid har Google och Twitter närmat sig varandra, samtidigt som – och möjligen en konsekvens av – att den målinriktade digitala reklamen på Facebook fortsätter att öka.

Det andra initiativet gäller nya mätningsverktyg för att kunna erbjuda mer kompletta resultatmätningar. I ett pressmeddelande står att man behöver värderingsmodeller som är anpassade till att användarna rör sig allt smidigare mellan flera olika plattformar i dag.

Båda företagen har värdefull data om sina användare som tillsammans kan ge viktig information och vara användbart för annonsörer.

Linnéa Kihlström

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.