Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 27 augusti 2013, 11:20
Om du var en bil och kunde resa tillbaka i tiden och köra på Adolf Hitler som pojk. Skulle du göra det? Det är utgångspunkten i ett par tyska filmstudenters annorlunda upplägg med en fejkad Mercedes-reklam.
Adweek menar att en Volkswagen kanske inte riktigt skulle välja att köra på Adolf Hitler som barn eftersom man då skulle slå undan benen för sig själv genom att mörda sin egen ”far”.
Men om man i stället är en C-klass Merzedes-Benz uppstår däremot inga sådana paradoxer i tiden.
Det är upplägget med den minst sagt annorlunda reklamfilmen som har producerats i samband med en avhandling av tyska filmstudenter.
I filmen kör den förarlösa bilen runt i Hitlers pittoreska österrikiska hemstaden Braunau am Inn.
Fordonets automatiska anti-krock-system stannar inför andra lekande barn på vägen mot sitt mål – en ung Adolf Hitler.
Mercedes moderbolag, Daimler, har dock gått i taket och tvingat studenterna att lägga till en text om att det bara är ett skämt och ingen reklamfilm för bolaget.
Bråket har lett till att ”reklamfilmen” har fått rejäl viral spridning och är uppe i 700 000 Youtube-klipp sedan i fredags,.
Filmmakarna Tobias Haase, Jan Mettler och Lydia Lohse har meddelat att de ville: ”utforska moral hos teknologi genom att fråga sig vad som skulle hända ifall maskiner hade en själ.”
Karl-Johan Byttner