Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Tyska filmstudenter tar kål på Hitler

Publicerad: 27 augusti 2013, 11:20

Om du var en bil och kunde resa tillbaka i tiden och köra på Adolf Hitler som pojk. Skulle du göra det? Det är utgångspunkten i ett par tyska filmstudenters annorlunda upplägg med en fejkad Mercedes-reklam.


Ämnen i artikeln:

Mercedes-BenzVolkswagenAdweek

Adweek menar att en Volkswagen kanske inte riktigt skulle välja att köra  på Adolf Hitler som barn eftersom man då skulle slå undan benen för sig själv  genom att mörda sin egen ”far”.

Men om man i stället är en C-klass Merzedes-Benz uppstår däremot inga sådana paradoxer i tiden.

Det  är upplägget med den minst sagt annorlunda reklamfilmen som har  producerats i samband med en avhandling av tyska filmstudenter.

I filmen kör den förarlösa bilen runt i Hitlers pittoreska österrikiska hemstaden Braunau am Inn.

Fordonets automatiska anti-krock-system stannar inför andra lekande barn på vägen mot sitt mål – en ung Adolf Hitler.

Mercedes  moderbolag, Daimler, har dock gått i taket och tvingat studenterna att  lägga till en text om att det bara är ett skämt och ingen reklamfilm för  bolaget.

Bråket har lett till att ”reklamfilmen” har fått rejäl viral spridning och är uppe i 700 000 Youtube-klipp sedan i fredags,.

Filmmakarna  Tobias Haase, Jan Mettler och Lydia Lohse har meddelat att de ville:  ”utforska moral hos teknologi genom att fråga sig vad som skulle hända  ifall maskiner hade en själ.”

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News