Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag08.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

U2 toppar listan över årets 13 största varumärkesfiaskon

Publicerad: 17 december 2014, 11:58

Adweek har kartlagt vad man ser som årets tretton största varumärkesfiaskon. Exemplen gäller alltifrån sexistiska och obscena kampanjer till rent korkade upplägg.


Ämnen i artikeln:

Bud LightAdweekMcDonaldsSubway

"Vad du än har gjort eller inte har lyckats med i år så var tacksam över att du inte har varit så här korkad", skriver Adweek.

Listan för årets största varumärkesfiaskon är som följer:

13. Kurl on Mattresses – här försökte man beskriva hur Malala Yousafzai skjuts av talibaner och sedan studsar tillbaka på madrassen för att ta emot Nobels fredspris. Ogilvy i Indien har bett om ursäkt för kampanjen.

12. Adweek konstaterar att det har varit ett fantastiskt år för kvinnlig egenmakt, men att Subway kanske inte bidrog till detta genom att man sade till kvinnor att de skulle vara sexigare i Halloweeen-kostymer. Annonsen blev bortplockad från Youtube.

11. Life Alert. Adweek menar att Life Alerts gamla kampanj "I´ve fallen and I can´t get up" var riktigt usel, men att den nya kampanjen med en skrikande gammal kvinna gjorde att man fick många upprörda röster på sin Facebook-sida.

10. Online-försäkringsbolaget Ensurance tog snabbt ned skylten eftersom det från håll inte såg ut som det stod "Cover your home in a click", utan snarare "Cover your home in a dick".

9. Beverly Hills-affären Anthropologie visar hur man inte ska hantera mammor som ammar sina barn. Mammorna föstes in på ett lager och det uppstod en storm av protester i sociala medier. Företaget bad om ursäkt och lovade "djupare träning och utbildning av sin personal".

8. Bud Light. Adweek menar att Bud Light hade ett bra år med sin "Up for Whatever"-kampanj, men det gick överstyr när man lovade en rejäl ölfest vid Crested Butte i Colorado utan att ha fått tillåtelse från invånarna. Det blev en riksnyhet i USA.

7. Victoria´s Secret körde kampanjen "The Perfect Body" och fick rejäl kritik. Man ändrade sedan temat till "A body for Every Body".

6. McDonalds släppte en maskot med budskapet – "Say hello to our friend, Happy", men barnen blev livrädda.

5. DiGiorno försökte rida på sociala medier-vågen med #WhyIStayed – som handlar om hur kvinnor stannar i förhållanden där man utsatts för våld. DiGiorno hade inte riktigt fattat grejen och gick ut med #WhyIStayedYouhadpizza – man fick en protestvåg emot sig i sociala medier.

4. Urban Outfitters valde att sälja en gammal Vintage-modell av en tröja med Kent State University med blodfläckar, men fyra studenter dog vid universitet i samband med en antikrig-demonstration år 1970. Urban Outfitters bad om ursäkt men menade att tröjan ingick i en solblekt kollektion och att de röda märkena inte skulle föreställa blod.

3. Cadillac körde en reklamfilm oerhört ofta under OS, där man visade Neal McDonald som talade poetiskt om att jobba och äga saker och körde några passningar till andra länder. Byrån Rogue tappade uppdraget efter flera månaders dålig försäljning.

2. En anställd på US Airways visade en bild av på Twitter någon som använde en modell av flygplanet som en sexleksak. Den anställda lyckades av misstag klippa in bilden från sina urklipp och gick därmed till Twitter-historien. Personen har dock inte fått sparken, utan US Airways menar att det var ett "ärligt misstag".

1. U2 skapade en global proteststorm när man tvingade 500 miljoner användare att få bandets nya album på sina datorer och Iphones. U2-sångaren Bono medgav senare att hans "fantastiska idé kanske inte var så fantastisk trots allt"

Här finns mer information om kampanjerna.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.