Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Uber vill bryta negativ spiral – lanserar största kampanjen någonsin

Publicerad: 17 september 2018, 08:39

Uber sjösätter kampanjen som ska reparera förtroendet för varumärket. Den historiskt påkostade insatsen går i tydlig positiv riktning.


Ämnen i artikeln:

ReklamReklamfilmUber

Uber har de senaste åren dragits med svarta rubriker om usla arbetsvillkor och sunkig företagskultur. Företaget har också dragit sig tillbaka från flera marknader i Asien. I förra veckan lanserade delningstjänsten en ny varumärkesplattform där Uber bland annat valde att slopa symbolen för ett tydligare och mer modernt uttryck. Nästa stora kommunikationsinsats för att vända den negativa trenden skedde i söndags då Ubers största reklamkampanj hittills lanserades. Bakom kampanjen ligger 72andSunny.

En reklamfilm visar människor med olika bakgrunden använda Uber för en rad olika syften. Alltifrån milstolpar där ett par åker till sjukhuset för att föda sitt barn och ett gaypar som åker till den ene personens föräldrar till mer spontana aktiviteter som ett äldre par som tar Uber till en nattklubb. Allt strålar saman i budskapet:

"Whatever your ambition, whatever your drive, whatever you are chasing, opportunity is everywhere...All you have to do to find it is get out here."

Den nya kampanjen är varumärkesbyggande och riktar sig till konsumentens hjärta och mage snarare än att använda rationella argument. Enligt företaget själva är kampanjen den mest påkostade i företagets nioåriga historia. Tyngdpunkten i mediemixen ligger på tv, utomhus och digitalt.

Kampanjen skiljer sig från den mer seriösa och hårda tonen i Ubers senaste kampanj, "Moving Forward" där den nya vd:n Dara Khosrowshahi talade antaktsfullt om Ubers "nya företagskultur" och att Ubers kärnvärde handlade om att "Alltid göra rätt för sig". Den tidigare kampanjen var framtagen inhouse och kom som en direkt konsekvens av anklagelserna om sexuella trakasserier och könsdiskriminering som ledde till sorti för medgrundaren Travis Kalanick i juni 2017.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

ReklamReklamfilmUber

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.