Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag14.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Ugglas första reklamsamarbete: gör mockumentär för AMF Pension

Publicerad: 25 April 2018, 08:47

Är det verkligen tjänstepensionen som smäller till den 25:e varje månad? I Magnus Ugglas första reklamsamarbete berättar AMF Pension tillsammans med Forsman & Bodenfors den alternativa sanningen bakom löningens lovsång "Kung för en dag".


Ämnen i artikeln:

AMF PensionReklamForsman & Bodenfors

I dag, den 25:e, rasslar det till i de allra flesta lönearbetares fickor ute i landet. Datumet har nästintill blivit synonymt med löning och har bland annat fått ett lönens ledmotiv i Magnus Ugglas "Kung för en dag" från 1997 års album Karaoke.

Men är det verkligen själva lönen som Uggla refererar till i refrängen?

I en ny mockumentär, framtagen av Forsman & Bodenfors, utforskar AMF Pension den alternativa sanningen bakom låten. I mockumentären medverkar förutom Ugglas bandmedlemmar bland annat Trackslistans legendariska programledare Kaj Kindvall och musikjournalisten Jonna Bergh. Den alternativa sanningen som presenteras är att låten från början var tänkt att handla om något så osexigt som tjänstepension.

Målet med kampanjen är att öka medvetenheten om att det i samband med löning även sätts undan en summa till just tjänstepension. Mockumentären är den första delen i en långsiktig satsning för att öka medvetenheten och minska oron kopplad till tjänstepension.

– Det är jag som ska få folk att bli lite mer intresserade av sin tjänstepension. Det ska väl inte vara så jävla svårt, jag menar tjänstepension är ju en bra grej, säger Magnus Uggla i ett pressmeddelande.

Enligt nya undersökningar från AMF i samarbete med Novus och Demoskop vill sju av tio svenskar ha mer information om sin tjänstepension och bara hälften vet hur mycket som varje månad sätts undan.

Tjänstepension blir en allt viktigare del av den totala pensionen. Men kunskapen om hur den hänger ihop med lönen är inte tydlig för alla. Den här kampanjen är en del av ett nytt, långsiktigt kommunikativt koncept för en ökad medvetenhet, bland annat om hur tjänstepensionen och lönen hänger ihop. Vi vill vi med glimten i ögat bidra till större nyfikenhet, intresse och kunskap om tjänstepensionen, säger Cecilia Rosendahl-Lavén, chef marknad och kommunikation på AMF.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.