Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag15.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Ukrainakrisen – sänke för reklammarknaden

Publicerad: 23 September 2014, 11:21

Krisen i Ukraina hämmar den globala tillväxten på reklammarkanden

Foto: Colourbox

Det oroliga världsläget och i synnerhet krisen i Ukraina får Zenith Opimedia att sänka tillväxtprognosen för 2014. Nedjusteringen är än mer omfattande nästa år.


Ämnen i artikeln:

UkrainaZenithOptimediaZenith

ZenithOptimedia sänker sin prognos över reklammarknadens tillväxt med 0,1 procent till 5,3 procent för 2014. Marknaden förväntas omsätta 523 miljarder dollar under året. Bakom den sänkta optimismen ligger det spända läget mellan västmakterna och Ryssland kring Ukrainakrisen.

Även prognosen för 2015 sänks med 0,4 procent och tillväxten beräknas nu bli jämbördig med i år. För 2016 sänks den prognostiserade tillväxten med 0,2 procent till 5,9 procent. Förutom Ukrainakrisen ses tittarraset och magasinens fallande upplagor samt den minskade efterfrågan för pan-arabisk tv i Mellanöstern som huvudfaktorer till nedgången.

Östeuropa och Centralasien visade en stark tillväxt under 2013 där medieinvesteringarna ökade med 11,4 procent. Konflikten i Ukraina har medfört EU och USA:s sanktioner mot Ryssland samtidigt som de utländska investeringarna dragits tillbaka. I Ukraina förväntas medieinvesteringarna sjunka med 32,5 procent under 2014. Medan ryska reklammarknaden beräknas landa på en tillväxt på 1,7 procent. I regionen som helhet ligger prognosen på 1,3 procent för 2014, 4,8 procent 2015 och 6,9 procent 2016.

I Eurozonens krisländer Portugal, Irland, Italien, Grekland och Spanien föll medieinvesteringarna med 8,2 procent under 2013. I år har regionen återhämtat sig och tillväxten beräknas landa på 0,4 procent 2014, 3 procent 2015 och 3,5 procent 2016.

För resten av Eurozonen höjde annonsörerna sina reklambudgetar i början av året. Avstannad ekonomisk tillväxt under andra kvartalet och en lägre produktionstakt under sommaren har inte påverkat medieinvesteringarna och medieinvesteringarna beräknas öka med 2,7 procent 2014, tre procent 2015 och 2,7 procent 2016.

I Japan förväntas tillväxten ligga still vid två procent under de kommande tre åren. På den avancerade asiatiska marknaden i övrigt (Australien, Nya Zeeland, Hongkong, Singapore och Sydkorea) hamnar tillväxten på 2,6 procent 2014, 4,3 procent 2015 och 4,6 procent 2016.

På de snabbväxande asiatiska marknaderna (Kina, Indien, Indonesien, Malaysia, Pakistan Filippinerna, Taiwan, Thailand och Vietnam) skjuter tillväxten i höjden och beräknas ligga mellan 11 och 13 procent de kommande tre åren.

I Nordamerika ökar tillväxttakten från 3,5 procent under 2013 till 4,6 procent 2014. Nästa år dämpas tillväxten till 4,0 procent och förväntas sedan ligga på 4,1 procent 2016.

Fotbolls-VM 2014 får medieinvesteringarna att stiga med 14,3 procent i Latinamerika enligt prognosen. Under de kommande två åren förväntas regionen ha en tillväxt på 8,6 procent för 2015 och 12,5 procent under 2016 då Rio de Janeiro står som värd för sommar-OS.

Konflikthärden i Mellanöstern hindrar inte tillväxten från att stiga. Medieinvesteringarna beräknas öka med mellan fem och sex procent 2014-2016.   Trots tillväxtmarknadernas framfart är

USA fortfarande den marknad som bidrar mest till den globala reklamkakan. Mellan 2013 och 2016 beräknas den amerikanska marknadens andel vara omkring 26 procent

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.