Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Ulf Stark gör reklam för McDonalds

Publicerad: 30 september 2008, 14:41

På fredag startar den nya barnbokskampanjen från McDonalds och reklambyrån DDB. Liksom förra året väljer hamburgerkedjan att synas i tv.


Under fyra veckor kommer 900 000 barnböcker från åtta olika författare att delas ut. Barnbokssatsningen är liksom tidigare ett samarbete med Läsrörelsen och precis som förra året kommer även en av böckerna att ges ut som tvåspråkig.
2007 valde McDonalds att göra en av böckerna på somaliska och svenska. I år är det boken ”Mamma Mu åker rutschkana”, av Jujja Wieslander och Sven Nordqvist, som blir på svenska och persiska.

Kampanjen, som består av en reklamfilm och radiospotar, startar på fredag. I radioreklamen hörs bland annat Ulf Stark, som skrivit boken ”En stjärna vid namn Ajax” tillsammans med Stina Wirsén, och Inger Sandberg, som tillsammans med Lasse Sandberg har med boken ”Tummen tittar på natten” i projektet.

McDonalds har gett ut böcker med Happy Meal sedan 2001. Med årets kampanj har kedjan delat ut närmare fem miljoner böcker.
– Vi har hållit på med det i många år och tycker att det är en enormt viktig satsning. Vi vill främja barn och familjers läsande. På det här sättet gör vi det lätt för dem att få tag på böcker, säger Carolina Wendels, ansvarig på McDonalds.

Varför väljer ni tv som medieval?
– Tv är en bra mediekanal för att nå ut till många människor och det här är ett budskap som vi verkligen vill ska nå ut till så många familjer som möjligt.

I år satsar McDonalds även på ett event där barn får göra sin egen Tummen-saga. Eventet är ett projekt i samarbete med författarna Inger & Lasse Sandberg.
–   Utgångspunkt för årets kampanj är att vi har valt att fokusera mer på författarna än tidigare. Bland annat har Inger och Lasse Sandberg varit delaktiga i eventet, som är nu på lördag, och Ulf Stark hörs i en av radiospotarna.

Kampanjen backas även upp av webb och print där McDonalds berättar mer om vad som hänt med barnbokssatsningen under de senaste åren.

Lyssna på radiospoten med Ulf Stark

Lyssna på radiospoten med Inger Sandberg

McDonalds

Uppdragsgivare: Carolina Wendels, Ulrika Kindvall-Wåreus
Byrå: DDB
Arbetsgrupp: Patrick Emt ad, Mattias Manitski copy, Pelle Josephson projektledare, Andreas Dahlqvist creative director, Emma Joneby produktionsledare
PR byrå: Prime PR
Mattias Oljelund, Hanna Nordh

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.