Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 15 februari 2013, 14:02
Valentin & Byhrs förra vd Ulrika Liss Daniels har blivit ny marknadschef för hela Nilson-gruppen – som äger Nilson Shoes, Ecco, Skopunkten, Din Sko och Jerns. Hon kommer närmast från ett jobb som marknadschef för H&M-bolaget Monki.
Ämnen i artikeln:
MonkiValentin & Byhrs före detta vd Ulrika Liss Daniels lämnade byrån för tre år sedan. Hon drev först byrån Sister ihop med före detta TV4-ankaret Ulrika Jisland.
Duon arbetade med kunder som MQ, Erikshjälpen och delikatesskoncernen Atria.
Ulrika Liss Daniels hann dock bara arbeta sju månader innan H&M-bolaget Monki hörde av sig om ett jobb som marknadschef:
– Jag hade jätteroligt. Det var en fantastisk personal och många unga människor. Vi befann oss i en fantastisk expansionsfas med mycket fokus på Kina och Japan, där vi öppnade massa butiker, säger hon.
Knappt två år hann gå sedan fick Ulrika Liss Daniels ett samtal från ett rekryteringsbolag som erbjöd ett jobb som marknadschef för hela Nilson-gruppen, som äger Nilson Shoes, Ecco, Skopunkten, Din Sko och Jerns.
Hon kunde inte motstå erbjudandet.
Lider du av skofetischism?
– Ja, det gör nog, men jag älskar både kläder och skor.
Ferdinand Marcos fru Imelda Marcos sägs haft 8 000 par skor. Hur många har du?
– Jag får väl erkänna att mitt skoinköp har exploderat sedan jag började på Nilson-gruppen, men jag har långt kvar till sådana nivåer, säger Ulrika Liss Daniels.
Hon berättar att hon nu är inne på sin femte vecka som marknadschef för Nilson-gruppen – gruppen har 330 butiker i Norden:
– Nilson-gruppen har funnits sedan 1960-talet och det känns som ett fantastiskt företag med en potential, säger Ulrika Liss Daniels.
Utmaningen består bland annat i att utveckla konceptet och göra Nilson-gruppen än större.
Det känns som att din karriär har gått som på räls. Har du åkt på några nitar längs vägen?
– Jag har väl haft tur och hittat personer som tror på mig. Det är superviktigt. Jag tänker exempelvis på att Magnus Valentin släppte sin vd-post till mig, säger Ulrika Liss Daniels.
Hon tycker dock att hon då och då har stött på personer där personkemin inte har fungerat, utan att nämna några namn:
– Det handlar inte om att man måste tycka lika, utan snarare att man kan få 1+2 att bli 5, säger Ulrika Liss Daniels.
Hon brinner visserligen för mode och skor, men en kanske än större drivkraft är att bygga starka varumärken:
– Jag tror på lustprincipen i det man gör och har alltid brunnit för varumärken. Jag tror också på att fokusera på det man gör. Det gäller både då jag jobbar eller när jag umgås med mina barn i hemmet, säger Ulrika Liss Daniels.
Har du någon Mentor som hjälper dig med din karriär?
– Nej, och det kan jag faktiskt sakna, säger Ulrika Liss Daniels.
Karl-Johan Byttner
Ämnen i artikeln:
Monki