Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Ulrika Liss Daniels nya toppjobb

Publicerad: 15 februari 2013, 14:02

Valentin & Byhrs förra vd Ulrika Liss Daniels har blivit ny marknadschef för hela Nilson-gruppen – som äger Nilson Shoes, Ecco, Skopunkten, Din Sko och Jerns. Hon kommer närmast från ett jobb som marknadschef för H&M-bolaget Monki.


Ämnen i artikeln:

Monki

Valentin & Byhrs före detta vd Ulrika Liss Daniels lämnade byrån för  tre år sedan. Hon drev först byrån Sister ihop med före detta  TV4-ankaret Ulrika Jisland.

Duon arbetade med kunder som MQ, Erikshjälpen och delikatesskoncernen Atria.

Ulrika Liss Daniels hann dock bara arbeta sju månader innan H&M-bolaget Monki hörde av sig om ett jobb som marknadschef:
–  Jag hade jätteroligt. Det var en fantastisk personal och många unga  människor. Vi befann oss i en fantastisk expansionsfas med mycket fokus  på Kina och Japan, där vi öppnade massa butiker, säger hon.

Knappt  två år hann gå sedan fick Ulrika Liss Daniels ett samtal från ett  rekryteringsbolag som erbjöd ett jobb som marknadschef för hela  Nilson-gruppen, som äger Nilson Shoes, Ecco, Skopunkten, Din Sko och  Jerns.

Hon kunde inte motstå erbjudandet.

Lider du av skofetischism?
– Ja, det gör nog, men jag älskar både kläder och skor.

Ferdinand Marcos fru Imelda Marcos sägs haft 8 000 par skor. Hur många har du?
– Jag  får väl erkänna att mitt skoinköp har exploderat sedan jag började på  Nilson-gruppen, men jag har långt kvar till sådana nivåer, säger Ulrika  Liss Daniels.

Hon berättar att hon nu är inne på sin femte vecka som marknadschef för Nilson-gruppen – gruppen har 330 butiker i Norden:
–  Nilson-gruppen har funnits sedan 1960-talet och det känns som ett  fantastiskt företag med en potential, säger Ulrika Liss Daniels.

Utmaningen består bland annat i att utveckla konceptet och göra Nilson-gruppen än större.

Det känns som att din karriär har gått som på räls. Har du åkt på några nitar längs vägen?
– Jag  har väl haft tur och hittat personer som tror på mig. Det är  superviktigt. Jag tänker exempelvis på att Magnus Valentin släppte sin  vd-post till mig, säger Ulrika Liss Daniels.

Hon tycker dock att hon då och då har stött på personer där personkemin inte har fungerat, utan att nämna några namn:
– Det handlar inte om att man måste tycka lika, utan snarare att man kan få 1+2 att bli 5, säger Ulrika Liss Daniels.

Hon brinner visserligen för mode och skor, men en kanske än större drivkraft är att bygga starka varumärken:
– Jag  tror på lustprincipen i det man gör och har alltid brunnit för  varumärken. Jag tror också på att fokusera på det man gör. Det gäller  både då jag jobbar eller när jag umgås med mina barn i hemmet, säger  Ulrika Liss Daniels.

Har du någon Mentor som hjälper dig med din karriär?
– Nej, och det kan jag faktiskt sakna, säger Ulrika Liss Daniels.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Monki

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.