Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Ume.net visar lagg i verkliga livet

Publicerad: 29 April 2014, 15:23

Bredbandsoperatören Ume.net, som är en del av Umeå Energi, har gått ut i en kampanj där man visar vad som händer när man får lagg i det verkliga livet. För ändamålet används VR-glasögonen Oculus Rift och ett specialbyggt system. Kampanjen kallas ”Leva med lagg” och har tagits fram av ANR BBDO.


Ämnen i artikeln:

Umeå EnergiANR BBDOUme.netOculus Rift

– Vi gör en stor satsning och lanserar ume.net som eget varumärke med  nytt kommunikationskoncept. Leva med lagg är den första kampanjen vi gör  och det känns helt rätt att bevisföra vår kapacitet så här, säger  Agneta Filén, marknadschef på Umeå Energi i en kommentar.

Ume.net  menar att ett av de vanligaste störningsmomenten på internet är just  lagg.

I kampanjen ”Leva med lagg” har man med hjälp av en specialbyggd  laggmaskin låtit fyra personer testa hur det skulle vara att leva med  lagg i det verkliga livet.

Försökspersonerna testar alltifrån bowling och att laga mat till att träna aerobics och det går inget vidare precis.

Laggmaskinen  består inte bara av Oculus Rift, utan även webbkamera, ljudisolerande  hörlurar och en enkortsdator som har använts för att ställa in olika  nivåer av fördröjning samt bildkvalitet

Syftet med kampanjen är att  öka kännedomen om ume.nets fiberoptiska bredband som gör det möjligt att  surfa upp till 1000 Mbit/s.

– Så fort man tar ut lagg ur sin  naturliga miljö blir det plötsligt väldigt påtagligt hur jobbigt det är.  Men också väldigt roligt, säger Stephanie Moradi, som är copywriter på ANR BBDO i  en kommentar.

Videon har fått över 1 miljon Youtube-klick på ett dygn.

Experimentet visas också på Umeås lokal-tv från och med den 28 april samt på kampanjsidan.

Arbetsgrupp:
Kund:
Ume.net

Byrå:
ANR BBDO
Projektledare: Fredrik Panzterhielm
Art Director: Oskar Skott
Copywriter: Stephanie Moradi
Copywriter: Daniel Åhlman
Creative Director: Andreas Lönn
Produktionsledare: Giustina Guariglia
Grafisk designer: William Björnstjerna
PR: Camilla Westman
Produktionsbolag – Stopp Family i samarbete med Hard Hat

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.