Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag10.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Uncle Unicorn om Guldägget med P4: "Vi var naiva och dumma"

Publicerad: 20 April 2018, 12:25

Uncle Unicorns Projektledare Claes Nevréus tillsammans med produktionsledare Viveka Hilding under Guldäggsgalan 2018.

Foto: Kampanjbild/Privat

Uncle Unicorn kammade hem hela två Guldägg för den minutiösa kampanjen "Hela Sveriges Radio". – Vi öppnade ett ostron ocn fann en diamant, säger projektledaren Claes Nevréus.


Ämnen i artikeln:

ReklambyråerUncle UnicornReklamGuldäggetCP+B Scandinavia

Vilka är Uncle Unicorn? Den frågan ställde sig rimligtvis en och annan besökare under torsdagens Guldäggsgala, när den okända byrån plötsligt kammade hem hela två guldägg och därmed hamnade på tredje plats i byråtoppen.

Men det var trots allt inga nykomlingar som stod bakom framgången. Uncle Unicorn är det nya namnet på CP+B Scandianvia som MDC Partners sålde i augusti förra året. Förutom ägar- och namnbytet är byrån densamma. Att då vinna Guldägg är kanske en av de bättre vägarna att gå för att etablera ett för marknaden helt okänt varumärke.

– Porcessen har varit ganska odramatisk i och med att vi har kvar samma kunder, lokaler och medarbetare. Men det är aldrig lätt att byta namn på en byrå... Det kräver en del för att sätta sig på kartan... Att då vinna två guldägg är förstås enormt bidragande, säger Claes Nevréus som är projektledare för det vinnande bidraget.

Kampanjen som vann dubbelt togs fram för Sveriges Radio P4. Uppdraget var att uppmärksamma den nationella radiokanalens 40-årsjubileum. Och samtidigt understryka det faktum att aktören är den enda återstående som har kvar dess lokala bevakning på plats ute i landet.

Uncle Unicorn tog till ett mycket ambitiöst grepp, som enligt Guldäggsjuryn rent av "strider för oss vanliga dödliga mot fysikens lagar". Det man gjorde var att skicka ut hela 25 filmfotografer till 25 olika orter, för att filma ett och samma dygn; den 14 februari 2017, dagen då Sveriges Radio P4 gjorde sin allra första sändning.

Resultatet blev 640 timmar filmmaterial som delades upp i 1440 unika versioner, respektive 120 sekunder långa. Ögonblicksbilderna var i samband med jubileet tillgängliga via en interaktiv tjänst där besökarna kunde välja ett visst klockslag och en viss plats i Sverige att bevittna.

Hur – för att välja Guldäggsjuryns ord – gick det till när ni "stred mot fysikens lagar" och lyckades få ihop allt material till något användbart?

– Vi var väl naiva och dumma skulle jag tro, haha. Hade vi tänkt efter ordentligt innan vi satte igång så hade vi nog inte gett oss in i det. För det var väldigt krävande, säger projektledaren Claes Nevréus

– Men vi hade god support och hjälp från regissören Alexander Blidner och Filip Nilsson på Folkefilm. De var nog lika naiva och entusiastiska som vi. Kunden var fantastisk. Jag och art directorn Mattias Berg pratade igår om att vi förra året stor och sa att projektet är som ett ostron: 'Det gäller bara att öppna det på rätt sätt'. Vi öppnade, och fann en diamant!

Hur kom idén till?

– Den var egentligen ganska logisk. P4 är den enda kanalen som har lokala stationer. Vi ville dokumentera den otroligt viktiga bevakning de gör, och hur viktigt public service-uppdraget faktiskt är.

Hur firade ni under galakvällen?

– Ungefär lika massivt som produktionen var. Vi blev i första hand väldigt glada över nomineringarna, men att det skulle gå så långt som att bli två guldägg  trodde vi inte. Vi hade på sin höjd trott på ett.

Mårten Färlin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.