Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Undersökning: Cigarettreklam påverkar röksuget i en vecka

Publicerad: 19 november 2013, 07:58

Foto: Pressbild.

En enda annons för cigaretter kan öka röksuget i en hel vecka. Det visar en studie i Journal of Adolescence Health – studien omfattar collegestudenter i USA.


Studien visar att collegestudenters intresse för att röka ökar med 22  procent omedelbart efter att man har fått se cigarettreklam.

Intresset minskade visserligen för varje dag som går, men effekten håller i sig under hela sju dagar, enligt tidningen Health.

Studien omfattar 134 studenter i åldern 18-24 år och i gruppen fanns både rökare och icke-rökare.

Studien  pågick under tre veckor och forskarnas tittade inte bara på hur man  påverkas av cigarettreklam, utan även hur rökning i filmer och annat kan  bidra till att öka röksuget.

College-studenterna exponerades för massa cigarettreklam och positiva budskap om rökning flera gånger per dag.

–  Vi blev förvånade över hur länge påverkan från positiva rökbudskap  egentligen håller i sig, säger Steven Martino, medförfattare till  studien och psykolog vid RAND.

Studien visar att positiva budskap i  media om rökning påverkar intresset för att röka även om man har få  tillfällen att ta sig ett bloss, enligt Steven Martino.

Han menar  också eftersom effekterna av reklambudskapen är så långvarig kan  budskapens effekter ackumuleras över tid och därmed öka risken för  rökning.

Direktreklam för tobak är visserligen förbjudet i länder som Sverige, men undantag finns på exempelvis försäljningsställen.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.