Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag26.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Undersökning: Konsumenten tar makten

Publicerad: 17 Juni 2013, 17:13

Mobilen förändrar maktbalansen mellan säljare och köpare.

Dagens och morgondagens konsument tar tillbaka makten från kedjorna. Det är en av slutsatserna i studien "Zero moment of truth" som IUM har genomfört tillsammans med Google.


Ämnen i artikeln:

Cannes LionsUrban HildingIUM

Man kan dela in maktbalansen i tre tidsepoker. I Retail 1.0 var det varumärkena som "ägde" butikerna och kunde sätta agendan för hur de på bästa sätt skulle exponeras för att locka till köp.

Men i fas två tog kedjorna makten genom att skapa sina egna varumärken som tilläts diktera villkoren. Nu har vi kommit in i fas tre, där det är köparna som tar kontroll, enligt IUM.

Med de smarta telefonernas ökade penetration växer våra möjligheter att själva jämföra priser och kvaliteter. Enligt "Zero moment of truth" använder redan i dag 10 procent av de köparna i Norden sina mobiler vid köptillfället.

– Många annonsörer ligger efter på det här området. Sajterna är inte optimerade, säger Urban Hilding som är vd på IUM i Sverige.   

Undersökningen visar att online främst används av konsumenter för att få översikt och inspiration. När butikerna inte lyckas leva upp till vad nätet utlovar går många miste om affärer.  

– Ett exempel är märken som Nike och Adidas som har hundratals skomodeller. Men butiken kanske bara har 100 olika. De tappar kunder eftersom de inte har koll på sortimentet och saknar möjlighet att koppla ihop den fysiska miljön med online, säger Urban Hilding.

IUM konstaterar att de nordiska kunderna i dag är reda för vad som populärt kallas omni-channel. Det vill säga en miljö där det fysiska och digitala smälter ihop. Bollen ligger därmed hos retailers, där det fortfarande finns mycket att önska.

En slutsats som de drar är att framtidens marknadsföring i högre utsträckning måste vara varumärkesbyggande, snarare än att kretsa kring pris/produkt. Detta eftersom i stort sett all information redan finns tillgänglig digitalt, samt jämförelsetjänster som ger konsumenterna det bästa priserna. Det främsta vapnet blir därmed att bygga lojalitet.

– Mer än 50 procent av köparna går online för att söka information och inspiration innan köptillfället. Och inte bara de unga. Vi ser ett helt nytt sätt att konsumera som växer fram, säger Jan Sorensen, strategy director på IUM.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.