Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 21 februari 2013, 16:36
När reklamfilmen börjar rulla vänder folk bort uppmärksamheten.
Om det är TV eller mobilen som har first screen-status beror på plats och situation. Detta enligt Johnny Lindqvist, Director MEC Interaction.
Ur ett rent affärsmässigt perspektiv minskar värdet av TV-reklam,
medan värdet av mobilannonsering ökar, men det är inget som syns i
årets prissättning.
Trots de traditionella annonseringskanalernas uppenbara svårigheter i att fånga publikens uppmärksamhet, ökar alltså priserna för TV-sänd reklam på många håll under 2013.
Under reklampauserna i en av Sveriges mest populära fredagsshower gick mobiltrafiken upp med tio procent. Detta enligt en mätning av Widespace annonsnätverk, som mobilinriktade Widespace gjort tillsammans med MEC.
Det finns även indikationer på att mobilanvändandet ökar över tid, och då även under programmen mellan reklampauserna. Statistik som alltså visar att det en bättre investering att lägga reklam i början av ett program än i slutet, och komplettera med att ha mobilreklam gående, speciellt senare på kvällen.
– Det kommer att ta tid innan vi ser någon större skillnad på reklamsförsäljningen inom tv, annonsbranscen är relativt konservativ. Det gäller hitta nya sätt att jobba, då man fortfarande tjänar så mycket pengar på tv-reklam. Reklammöjligheterna är ganska snäva när det gäller tv, det är mest branding. I mobilen kan tittaren aktivt göra egna val direkt via "klick", säger Patrik Fagerlund, vd för Widespace, till Resumé.
Mätningar har också visat på en högre Iphone-användning i storstäder, jämfört med landsbyggden, även i förhållande till orters folkmängd.
– Samma sak gäller troligen även för till exempel Ipad's. Internet direkt i tv'n är något som blir vanligare och vanligare, som Netflix till exempel. Mobil och tv håller på att närmar sig varandra, tillägger Patrik Fagerlund.
Linda Myrin