Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Undersökning: Så tycker svenskarna om annonser på nätet

Publicerad: 11 December 2015, 09:31

Undersökningen visar en inställningen till annonser på nätet bland svenskar är tudelad.

Foto: Colourbox

Fler än en av tre svenskar är positivt inställda till att nyhetssajter använder annonsering för att få tillgång till nyhetsartiklar på nätet. Det visar färsk nationell undersökning från Novus på uppdrag av programmatic-plattformen Criteo.


Den yngre generationen har högre acceptans än genomsnittet. Enligt undersökningen* är varannan svensk i åldern 18-29 år välvilligt inställda till annonseringen. Undersökningen visar också att tre av fyra svenskar medvetet klickar på annonserna, och var femte svensk tycker att annonserna är bättre riktade mot dem än för ett år sedan.

– Detta är uppmuntrande siffror för svensk media och jag tror det beror på att läsarna har börjat inse fördelen med bättre riktade annonser som är mer personligt anpassade. Som konsument vill jag inte se annonser som är helt irrelevanta, men jag har mycket mer acceptans och intresse för en annons som visas vid rätt tid på rätt plats, säger Andreas Wahlman, svensk försäljningschef på Criteo i ett pressmeddelande.

Fotnot:
Målgruppen för undersökningen är allmänheten 18-79 år. Intervjuerna har genomförts med ett slumpmässigt riksrepresentativt urval ur Novus Sverigepanel bland personer i åldern 18-79 år. Metoden för undersökningen var en webbenkät som skickades ut under hösten 2015. Totalt omfattar undersökningen 1014 intervjuer. Resultatet har efterstratifierats.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.