Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 12 mars 2012, 07:22
Bilder på människor har blivit ett allt vanligare inslag i platsannonser:
– Företagen måste sälja in sig, säger Karin Helgesson, doktor i nordiska språk, som har skrivit en avhandling om platsannonser.
Ämnen i artikeln:
MetroLånga annonstexter ersätts i allt högre utsträckning av bilder på exempelvis kontorsarbetare och byggjobbare, enligt Metro.
Det handlar om att med hjälp av bilder illustrera vad arbetet handlar om och vilken typ av person som företaget söker:
– På det hela taget, i alla annonser och reklam, är människor något som drar till sig uppmärksamheten, vi människor tycker om att titta på människor, säger Karin Helgesson, doktor i nordiska språk vid Göteborgs universitet, som skrivit en avhandling om platsannonser till Metro.
Ett exempel på ett företag som satsar på människor på bilderna är Infratek:
– Vi vill gärna ha med egna medarbetare för att det ska kännas trovärdigt. När de ler på en bild är det för att de faktiskt jobbar och trivs hos oss, säger Emma Lindström, informatör på Infratek till Metro.
Hon menar att det tidigare också var vanligare att använda bilder på produkter som företaget är känt för, men nu är det alltså människor som gäller.
Enligt Karin Helgesson har trenden att göra med en ökad individualisering där människan och medarbetaren blir allt viktigare.
Ytterst handlar det om att bli inspirerad och kanske tänka: "jobbar jag där så blir jag en sådan snygg och trevlig människa."
Karl-Johan Byttner
Ämnen i artikeln:
Metro