Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Unga lejon visar klorna

Publicerad: 24 Juni 2010, 07:18

Efter fem lejonlösa år tar nu Sverige en skön revansch i Young Lions. Carl Fredrik Jannerfeldt och Emmeli Österdahl är teamet i Mediakategorin som ror hem en andraplats.


Ämnen i artikeln:

Emmeli ÖsterdahlCannes LionsYoung Lions

Carl Fredrik Jannerfeldt /Emmeli Österdah (Foto: Tero Marjamäki)

Det är två glada, stolta men trötta silvervinnare i Young Lions som möter Resumé utanför Cannespalatset. Inte ­sedan 2005 har Sverige plockat­ ett lejon i Young Lions.
– Det här känns grymt, såklart ville vi vinna guld, men det var en värdig vinnare och vi är stolta och glada över silvret. Det hade varit kul att få ge Sverige ett guld efter fem år men nu blev det silver, vilket också känns bra, säger Carl Fredrik Jannerfeldt och Emmeli Österdahl med en mun.

Briefen var för den årliga händelsen Peace One Day som startades för ett antal år sedan av Jeremy Gilley. Händelsen som inträffar den 21 september varje år syftar till att verka för eldupphör och antivåld. Målet i caset och briefen var att höja uppmärksamheten samt kännedomen kring dagen och institutionalisera dagen i kalendern världen över. 
– Vår lösning gick ut på att försöka hitta något som redan fanns och som existerade i stället för att skapa något nytt, och det vi märkte i vårt arbete var att unga människor i gruppen 16–24 år har en otrolig massa resurser i sina sociala nätverk som de kan använda för att få ut budskapet om den här dagen på, säger Carl Fredrik Jannerfeldt.
– Det största problemet och det som var vår utmaning var att de flesta känner att de inte har någon makt för att man bara är en person. Vår lösning kretsade därför kring att visa att alla har en otrolig makt ­genom sitt egna personliga nätverk, flikar Emmeli Österdahl in.

Lösningen gick således ut på att koppla ihop människors sociala nätverk och visa på vilken enorm räckvidd en person kan ha för att få ut ett budskap, i det här fallet om Peace One Day.
– Insikten var att få folk att tänka på hur många man egentligen har i sin omgivning som man kan påverka och som i sin tur kan påverka andra. En sorts kedjereaktion. Vi kallade också kampanjen ”How big is your audience?”, säger Carl Fredrik Jannerfeldt.
– På ett sätt låg grundinsikten i att ta bort fokus från klyschan ”jag är bara en person, vad kan jag göra för skillnad?” och i stället få individen att se möjligheter inte problem.
– Webbverktyget utformades så att folk också kunde gå in och testa hur stor publik man har och se hur stor social räckvidd man har.

Hur glada är ni för silvret?
– Även om det alltid känns surt att inte nå ända fram är vi galet glada för det här, säger Emmeli Österdahl.

Guldet i Young Lions Media gick till Danmark. Bronset till USA.

Tero Marjamäki

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.