Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 4 april 2016, 14:27
Foto: Public Domain
Sex av tio unga svenska män uppger att de använder adblockers, medan knappt fyra av tio kvinnor blockerar reklam. Det visar en ny riksomfattande attitydundersökning som har gjorts.
Unga svenskar värnar om sin integritet, åtminstone om man ska tro den attitydundersökning som Insight Intelligence har gjort på uppdrag av Svensk Handel, Samsung, Advokatfirman Lindahl och SLL. I undersökningen deltog 1000 svenskar mellan 16 och 70 år, och resultatet visar att yngre personer, och framförallt män, är mest rädda om sin digitala integritet.
På frågan om man någon gång använder adblockers, svarade hela 63 procent av de manliga deltagarna mellan 16 och 29 år att de använder adblockers. Av kvinnorna i samma ålder uppgav 39 procent att de blockar reklam. Resultatet visar också att var femte person någon gång har avslutat en digital tjänst, program eller hemsida för att de har känt sig integritetskränkta, med en majoritet bland männen där 33 procent uppgav att de känt sig kränkta.
Det som kan utläsas ur rapporten är att svenskar kopplar kränkning av den digitala integriteten till reklam.
– På den öppna frågan om vad man associerar till kränkning av digital integritet kan vi utläsa en irritation över det som inom digital annonsering kallas retargeting, det vill säga annonsering baserad på internethistorik, säger Lukas O Berg, VD på Insight Intelligence, i en kommentar.
Ju högre upp i ålder man går, desto färre personer uppgav att de har använt sig av adblockers. Bland män i åldern 65-70 svarade endast 15 procent att de har blockerat reklam, och samma siffra för de kvinnliga deltagarna låg på 19 procent.
Louise Lindberg