Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Ungdomarnas hetaste varumärken

Publicerad: 17 september 2008, 11:27

Brilliant Brands pekar ut de absolut hetaste varumärkena bland ungdomar 2008. Det är en blandad skara vinnare där vissa hårdsatsar på marknadsföring riktad mot ungdomar, medan andra knappt gör någon reklam alls.


De glada vinnarna.

Vinnarna utsågs tidigare idag på Resumés frukostseminarium på Nalen i Stockholm. Här är de hetaste varumärkena bland unga (15-24 år).

Brilliant Brands är en undersökning som handlar om vilka varumärken som är hetast bland ungdomar just nu. Till grund för projektet ligger en kvantitativ onlineundersökning med ungdomar mellan 15 och 24 år. Under juli och augusti svarade 4 136 tjejer och killar på frågor om intressen, stil, personlighet, konsumtion, medievanor och varumärken.

Undersökningen har sedan kompletteras med ett 50-tal fokusgrupper och djupintervjuer med ungdomar samt intervjuer med intressanta branschpersonligheter och butikspersonal som möter unga konsumenter.

– Vi har kommit fram till att reklam inte har någon avgörande betydelse för ungdomars relation till varumärket. Vissa varumärken är både heta och älskade utan att de lägger en krona på reklam, medan andra lägger mångmiljonbelopp och lyckas väl, säger Karin Geiger, vd på The Tomorrow Story, som har gjort undersökningen.

Jeans:
1. Cheap Monday 25,0%
2. Acne 12,4%
3. G-Star 9,6%
4. Diesel 9,5%
5. Levi's 8,1%

Sneakers:
1. Converse 24%
2. Lacoste 19,7%
3. Fred Perry 17,7%
4. Adidas 10,4%
5. Nike 6,1%

Sport:
1. Nike 29,3%
2. Adidas 29,0%
3. Puma 18,6%
4. Reebok 7,4%
5. Helly Hansen 6,1%

Mobiler:
1. Sony Ericsson 76%
2. LG 9,4%
3. Nokia 9,3%
4. Samsung 4,1%
5. Motorola 1,2%

Operatörer:
1. Comviq 25%
2. Tre 21,8%
3. Halebop 15,6%
4. Telia 13,6%
5. Telenor 8,3%

Smink:
1. Make Up Store 31%
2. Max Factor 24%
3. L'Oréal 18,3%
4. Face 7,1%
5. Maybelline 6,8%

Dryck:
1. Coca Cola 45,4%
2. Cola Zero 8%
3. Red Bull 7,3%
4. Loka 6,5%
5. Brämhults juice 5,2%

Choklad
1. Marabou kakor 45,7%
2. Kexchoklad 10,4%
3. Snickers 6,5%
4. Daim 5,8%
5. Toblerone 5,6%

Tuggummi
1. Extra 66%
2. Stimorol 21,5%
3. V6 7,9%
4. Juicy Fruit 4,6%

Läs mer om vinnarna och undersökningen i pappersupplagan av Resumé imorgon.

Linus Fremin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.