Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Unibet: ”Vi vinner på nya regler om spelannonser”

Publicerad: 22 oktober 2015, 12:59

Ur Unibets reklamfilm på YouTube.

Foto: YouTube

Unibet blir den vinnande aktören när mediernas riktlinjer om spelannonser går i hamn, enligt Sverigechefen Claes Bergström. Bonusvillkoren har varit en utmaning för branschen.


Resumé berättade igår om att Aftonbladet och Expressen i samråd med flera medier beslutat om nya principer kring spelreklam. Native-annonser stoppades redan i helgen och nu ska man även ta bort annonser om bland annat bonusar och vinnarberättelser.

En av de större aktörerna – Unibet – har slopat native det senaste året.

– Vi tog ett aktivt beslut om att vi inte ska ha den typen av marknadsföring. Det fungerar jätteeffektivt om det görs på rätt sätt. Men diskussionerna som vi haft med native mot spelbolag har tagit en felaktig riktning, säger Claes Bergström till Resumé.

Unibet har inte varit med i själva processen, men har bidragit med sin input om spelbolagsannonsering till de medier som frågat.

– Vi tycker att tills vi har en hållbar reglering på spel så är det bra att medierna själva tar beslut över hur det ska se ut. Idag finns ett stort spann av spelbolag – uppemot 100 stycken – som gör marknadsföring i Sverige. Vissa har som vi funnits i över 15 år och är noterade på börsen och andra bolag som startats bara några månader före den första reklamkampanjen. Därför välkomnar vi de nya principerna.

Blir det en fördel för er?
– Ja. Om man tar diskussionen med bonus till exempel, en utmaning för branschen har varit att förklara bonusvillkoren. I den utmaningen finns olika skalor. Vissa villkor gör det omöjligt att komma ut med pengar. Det kunden ser är en summa i kronor. Vi försöker alltid vara transparenta.

Hur förändras era annonser hos kvällstidningarna?
– Genom en annonsmärkning.

Det har ju varit tal om att spelannonser kan komma att förbjudas helt om tidningarna bryter mot bestämmelserna. Hur mycket skulle det påverka er?
– Det skulle vara tråkigt, då det är två bra kanaler för oss och vi gillar att jobba med kvällstidningarna. Men vi står inte och faller på det, utan det går att hitta andra lösningar.

Claes Bergström berömmer samtidigt MTG för deras arbete med spelreklamen.

– MTG har haft krav på att när man går ut och marknadsför en bonuskampanj, då ska man förklara för MTG vad det innebär. Vi som bransch har en skyldighet att driva på detta, avslutar han.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.