Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag07.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

UNICEF: Inte alla mödrar är lyckliga på mors dag

Publicerad: 18 Maj 2018, 12:11

Foto: Skärmdump

Den 27 maj är det mors dag. Men för mödrar i utsatta områden är dagen inte alltid förknippad med firande och uppvaktning utan kan vara betydligt tyngre. Det uppmärksammas i en ny kampanj från UNICEF.


Ämnen i artikeln:

B-ReelUnicefReklamTBWA

På mors dag hyllas mödrar världen över av sina närstående. Men varje dag dör också 7 000 barn som inte nått en månads ålder, sörjda av såväl fäder som mödrar. För att uppmärksamma problemet med spädbarnsdödlighet runtom i världen släpper nu UNICEF en ny kampanj, framtagen av TBWA.

Kampanjen lyfter fram det faktum att många av de barn som dör gör det i sviterna av sjukdomar som går att förebygga, exempelvis malaria, lunginflammation och diarré.

I samband med kampanjen kommer de som köper gåvor som filtar, vaccin och näring få ett gåvokort att ge till en mamma hen vill gratulera.

– Med den här kampanjen hoppas vi kunna inbringa resurser som gör att fler barn
överlever. Vi är väldigt tacksamma för alla som ställt upp både i Sverige och
Sydafrika och gjort kampanjen möjlig, säger Andreas Eriksson, kommunikationschef
på UNICEF Sverige.

Producenter av reklamfilmen är B-Reel i samarbete med den sydafrikanska byrån Atomic Pictures. Utöver i Sverige kommer kampanjen via UNICEF även visas i andra länder.

– Alla små barn som dör blir lätt bara en siffra för oss här. I filmen använder vi därför
en slags stafett av barnskrik för att dramatisera det självklara som vi ibland
känslomässigt glömmer. Bebisar är bebisar världen över och är lika oersättliga,
säger Alexander Fredlund, art director på TBWA.

Se reklamfilmen längst ned i artikeln.

UNICEF
Andreas Eriksson, Kommunikationschef
Åsa Lee, Projektledare
Alice Beckman, Projektledare
TBWA
Alexander Fredlund, AD
Kalle Håkansson, Copy
Pernille Nylén Janze, Produktionsledare
Per Olholt, Projektledare
Fanny von Pongracz, Formgivare
Kalle Widgren, CD
BRF/ Atomik Pictures (Sydafrika)
Regissör: Jesper Hiro
EP: Rikard Åström
Producent: Nils Ljunggren
Produktionsledare: Daniel Forsvik
FAD: Staffan Kihlbom
SAD/ CASTING: Jenny Gustavsson
DP: Joe Maples
1st AC: Niklas Backman
Grip: Emil Hall
Gaffer: Stefan Wallman
Key Sound Elias Andersson
Set Designer: Bea Strand
Stylist: Pamela Nakabaale
Make up: Madeleine Gaterud
PA: Micha Lazarevic
PA: André Moritz
Klippare: Fredrika Andersson
Grade: Edward Negussie
Ljud: Jon/ Red Pipe
Online: Kalle Lundberg TTG
Musik: Crille Olsson

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

B-ReelUnicefReklamTBWA

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.