Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Unicef säljer julklappar till andra

Publicerad: 1 december 2008, 15:47

Varje dag dör 25 000 barn innan de har fyllt fem år världen över. Dödsorsakerna finns det hjälp mot: undernäring, sjukdomar och vätskebrist. Det adresserar Unicef i sin julkampanj.


– Vi kallar det den tysta katastrofen för att man vet om att den sker, men eftersom den inte har något nyhetsvärde rapporteras det inte om den, säger Anna Ryott, insamlings- och marknadschef på Unicef.

Inför julen vill Unicef få svenskarna att hjälpa till. De använder julklappsgreppet, men på ett konkret sätt. I stället för att skicka pengar kan du köpa en konkret produkt.
– Det handlar inte om symboliska gåvor utan om faktiska produkter. Det gör den här kampanjen unik, säger Anna Ryott.

Kampanjen går som film och i annonser. Den är utformad som vanliga utbudsannonser, med bilder på produkterna. Handlar gör du i en gåvoshop på nätet. Du får ett gåvobevis och din beställning går till Unicefs centrallager i Danmark, där den verkställs.
– Det som var intressant här var att vi kunde köpa exakt vad vi ville. Köper du ett myggnät, åker ett myggnät i väg. Det har visat sig att många vill veta vad deras pengar går till. Det får du här, säger Andreas Engstrand på Forsman & Bodenfors.
Målgruppen är bred, ”vi vill nå ut till så många vi kan” säger Andreas Engstrand.

Kampanjen smygstartade förra veckan hos några av Unicefs partnerföretag, men drar i gång på allvar den här veckan. Den går som film i TV4, i radio, som banners, event och print. Det blir även en kampanjdel med fokus på företagsgåvor, som kommer att gå i Dagens Industri. Medieinvesteringen ligger på 1,5 miljoner kronor. Värdet på medieköpen är dock avsevärt högre, då många ger Unicef stora rabatter, enligt Anna Ryott.
– Forsman & Bodenfors jobbar helt pro bono och har engagerat filmbolaget att jobba gratis, säger hon.

Anna Ryott ser inga konkurrenter till Unicef.
– ju fler som kommunicerar vikten av att bidra, desto bättre.

Insamlingsmålet är satt till 7,6 miljoner kronor.

Unicef

Uppdragsgivare:  Anna Ryott

Byrå: Forsman & Bodenfors

Arbetsgrupp: Silla Öberg ad,  Jacob Nelson  och  Robert Lund  copy, Robin Dafnäs formgivare,  Andreas Engstrand projektledare,  Yara Anttila produktionsledare,  Magnus  Kenn­hed byråproducent

Filmproduktion: Againstallodds

Musik: Music Super Circus/Red Pipe,

Ljuddesign: Red Pipe

Online: Stopp

Annonsfotograf: Pelle Bergström, Skarp. Lotta Agaton, Agent Bauer, stylist

Radioproduktion:  Sara  Haag

Mediabyrå: Maxus

Per Torberger

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.