Reklam
Unicef uppmanar folk att "swisha en bulle"
Publicerad: 4 oktober 2019, 09:17
Unicef gör en omfattande digital utomhuskampanj under Kanelbullens dag.
Under Kanelbullens dag gör Unicef en 24 timmars-kampanj där organisationen uppmanar folk att "swisha en bulle". Med budskapet vill Unicef samla in pengar till barn som lider av undernäring.
Barnrättsorganisationen Unicef Sverige har under det senaste året genomfört flera insamlingskampanjer där de haft som strategi att nyttja de dagar då människor uppmuntras att konsumera mer.
Idag den 4 oktober firas Kanelbullens dag för tjugonde året i rad. När Kanelbullens dag lanserades var den 4 oktober dessutom Internationella barndagen, och en tanke var att det skulle vara en omtankens dag. I år gör Unicef Sverige en omfattande digital utomhuskampanj, framtagen av TBWA, där organisationen uppmuntrar folk att "swisha en bulle" och visa omtanke mot barn som lider av undernäring.
LÄS MER: "Unicef gör kommersiella produkter till livräddande"
– Motreaktioner mot konsumtionsdagar växer sig allt större och när vi insåg att det fanns möjlighet att samla in pengar, så har vi strategiskt valt att utarbeta dessa korta insamlingskampanjer. Genom att välja utomhus för detta viktiga nedslag når vi ut bredare än vanligt med den viktiga uppmaningen, säger Andreas Eriksson, kommunikationschef på Unicef Sverige, i ett pressmeddelande.
Kampanjen kommer under 24 timmar att kommuniceras på Clear Channels digitala skärmar runt om i landet, samt synas i Dagens Nyheter.