Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Unicef vill locka till leenden

Publicerad: 28 mars 2008, 15:06

Den 1 april startar Unicefs nya kampanjen ”för varenda unge”. Bakom kampanjen står reklambyrån Forsman & Bodenfors som jobbar ideellt för organisationen.


Euroziseannonser.

Kampanjen startar vecka 14 med stortavlor som kommer att gå rikstäckande. På annonserna syns kända och mindre kända personer som uppmanar folk att mms:a in en grimas på sig själva till Unicef. Texten lyder ”MMS:a en grimas så gör vi det här”. Därefter följer en lång lista på saker som Unicef gör för de pengar som kommer in.

– Med kampanjen vill vi bjuda in hela svenska folket att verkligen kämpa för varenda unge. Vi kommer att finnas utomhus i de tjugo största städerna i Sverige, i radio och ju närmare tv-galan ”Humorgalan - För varenda unge” i TV4 vi kommer desto mer fokus kommer att läggas på att få tittare till galan, säger Anna Ryott, insamlingschef på Unicef.

Kampanjen kommer också att synas hos Unicefs sponsorer och flera företag har dessutom tagit fram produkter för försäljning till förmån för Unicef.
– I den här kampanjen har vi försiktigt försökt mixa det allvarliga budskapet med humor och glädje, säger Anna Ryott.

Totalt har Forsman & Bodenfors, som arbetar pro bono för Unicef, tagit fram två olika varianter av annonsen samt gett enheterna som kommer synas i Stockholms tunnelbana ett speciellt uttryck.

Vad är målet med kampanjen?
– Framförallt att värva världsföräldrar. Målet är åtminstone 10 000 världsföräldrar och ett antal miljoner kronor. Dessutom vill vi bygga Unicefs varumärke, säger Anna Ryott. Hon tillägger.
– Tidigare har vi inte fokuserat på pengar på det här sättet så den delen är ny för oss.

Hur ser budgeten ut?
– Vi har cirka 1 miljon i mediebudget. Forsman & Bodenfors arbetar pro bono. I radio har vi fått extremt bra rabatter. Utomhus har vi fått bra rabatter men där har det varit ganska fullt. I den bästa av världar skulle även det vara gratis men nu är så inte fallet, säger Anna Ryott.
– Reklam är viktigt för oss men det är inte allt. Vi når även ut via våra partners och olika företag.

Unicef

Byrå: Forsman & Bodenfors
Arbetsgrupp: Silla Öberg ad,  Robert Lund ,  Jacob Nelson  copy, Andreas Engstrand projektledare, Nina Andersson formgivare,  Yara Anttila  produktionsledare
Original och repro: F&B Factory

Linda Fagerlind

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.