Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Unicefs julkampanj: Strunta i tanken fokusera på klapparna

Publicerad: 9 december 2014, 11:19

Den här julen är det inte tanken som räknas, utan julklapparna. Nära en halv miljard barn i världen går en tuff jul till mötes. I Unicefs gåvoshop kan man köpa allt från vaccin och medicin till vinterkläder och skolmaterial.


Ämnen i artikeln:

UnicefForsman & Bodenfors

"Hoho, God Jul Allihopa. Hooo, hoo, ho"

Det säger tomten i F&B:s julfilm för Unicef när han ska besöka ett hus och dela ut julklappar – tomten möts av sönderskjutna rutor, matrester som är kvar på tallrikar och ett öde hus.

Unicef vill genom kampanjen uppmärksamma barns situation i Syrien, Sydsudan, Gaza, Irak och eboladrabbade områden.

Unicef menar att det behövs akut hjälp på 300 platser i världen och att 25 miljoner barn befinner sig på flykt, 380 miljoner barn saknar tillgång till rent vatten och 20 miljoner barn löper risk att dö av undernäring.

"Just nu pågår fler katastrofer än på mycket länge. Som alltid är det  barnen som drabbas värst när katastrofen drabbar ett land.", skriver  Unicef angående kampanjen – organisationen kämpar för att barn ska få  rent vatten, sjukvård, medicin och näring.

– Våra livräddande produkter som skickas ut når fram och vad vi behöver just nu är mer pengar för att fortsätta vårt arbete, säger Per Westberg, Sveriges vice generalsekreterare på Unicef i en kommentar.

I Unicefs gåvoshop man kan köpa allt ifrån vaccin och medicin till vinterkläder och skolmaterial – produkterna går direkt från lagret i Köpenhamn till barn som bäst behöver dem.

Den som handlar får också ett gåvobevis som man kan ge bort i julklapp.

Kampanjpartners är IKEA, Apotek Hjärtat, Gina Tricot, Pressbyrån, Intersport och Brynäs. Unicef har också ett mediesamarbete med Veckans Affärer, Expressen och TV4 – kampanjen ska gå i samtliga medieslag.

Arbetsgrupp:
Unicef Sverige:
Marknadsansvarig: Jim Carlberg
Projektledare: Anna Sandberg
F&B:
Produktionsledare: Lena Birnik
Copywriter: Jacob Nelson
Art director: Johanna Hofman-Bang, Agnes Stenberg-Schentz
Byråproducent: Magnus Kennhed
Formgivare: Nina Andersson
Music Superviser: Jenny Ring
Acne:
Regissör: Tomas Skoging
Executive Producent: Petur Mogensen
Producent: Fredrik Skoglund
Produktionsledare: Jacob Eklund
Fotograf/D.o.P: Christian Haag
Klippare: Marcus Kryler
Regi ass: Victor Swiatec
Scenograf: Fritjof Granström
Stylist: Anna Grenås
Make Up: Madde Gaterud
Företag som sponsrat:
The Chimney Pot
Plop music and sound production
Ljud och Bildmedia AB
Kameraten
Auto Biluthyrning
Art Official Agency
Rocksson Agency
Nofa Lyftkran
Coj Casting

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

UnicefForsman & Bodenfors

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.