Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Unika flaskor – men hur unik är idén?

Publicerad: 28 oktober 2014, 10:20

Israeliska Coca Cola lanserade under gårdagen en kampanj som har stora likheter med Family Business kampanj ”Absolut Unique” för Absolut Vodka. – Idén är densamma rakt upp och ner, säger John Lagerqvist, kreativ chef och partner på Family Business, till Resumé.


Ämnen i artikeln:

John LagerqvistAbsolut VodkaFamily Business

Absolut Vodka gjorde 2012 en kampanj där fyra miljoner flaskor målades i ett unikt mönster. Varje flaska numrerades och fick sitt unika utseende med hjälp av en manuell och mekanisk process där färgpistoler användes. Bakom idén stod byrån Family Business som kammat hem en rad prestigefulla och internationella priser för kampanjen.

Absolute Unique-kampanjen har stora likheter med den israelsika kampanjen för Coca Cola Light.

– Idén är densamma rakt upp och ner, menar John Lagerqvist, kreativ chef och partner på Family Business.

Två miljoner Coca Cola-flaskor med ett helt unikt omslag har produceras med hjälp av en algoritm i kampanjen för Coca Cola Light. Med kampanjen vill Coca Cola genom de unika ”one of a kind”-flaskorna förmedla att Coca Cola Light-älskare är speciella.

–Vi är stolta över att lansera en så komplex, innovativ och extraordinär kampanj vilket sänder budskapet till alla Cola Light-älskare hur extraordinära de själva är, säger Alon Zamir, Vice President of Marketing for Coca-Cola Israel, i samband med lanseringen.

I kampanjfilmen för Absolut Unique användes texten "One of a kind. Millions of expressions." Coca Cola tycks ha tagit fasta på ett liknande utryck och presenterar sin kampanj med texten "Millions of one of a kind bottles".

–Det är lite intressant eftersom det måste ha varit första gången i världshistorien som ett läskföretag har tagit en kampanjidé från ett spritföretag, säger John Lagerqvist och fortsätter:

–Det finns inte en chans att de kan ha undgått att se vår kampanj för Absolut Vodka som har vunnit flera priser internationellt och fått en väldigt stor spridning. Det verkar orimligt att de inte skulle känna till den eftersom det dessutom är ett så stort globalt varumärke.

Han verkar mer smickrad än arg över plagieringen.

– Det är en idé som många sagt att de önskar att de kommit på själva. På så sätt är det ju ganska smickrande och mer av en komplimang. Det heter ju att "imitation is the sincerest form of flattery".

Känner ni ingen ilska över att ha blivit plagierade?

– Det finns olika sätt att hantera sin förvåning på. Jag väljer istället vända det till en komplimang.

Hur lika är kampanjerna? Titta på filmerna och avgör själv.

Susanna Sköld

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.