Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Unilever årets annonsör

Publicerad: 25 maj 2010, 12:10

Unilever får priset som årets annonsör vid Cannes Lions. Det sista året har annonsjätten utmärkt sig för att hoppa över reklambyrån och testat alternativ marknadskommunikation.


Ämnen i artikeln:

Cannes LionsUnilever

Reklamen för Peperami.

Som en av världens största annonsörer och med 400 varumärken i portföljen är Unilever avgörande för den globala reklamindustrin. Flera av varumärkena har också gjort sig kända för innovativ reklam. Axe och Dove är några exempel.

Att Unilever nu får priset Advertisier of the Year är lite speciellt med tanke på det sista årets satsningar. I höstas sparkade man ut Lowe London från ett mångårigt jobb med ölkorven Peperami och utlyste en tävling riktad mot allmänheten om idéer för nästa kampanj. De som vann tävlingen var två professionella reklamare från Tyskland och England.

I april utlyste man, i samarbete med Mofilm som organisaerar unga filmare, en tävling om idéer för reklam till 13 av Unilevers globala varumärken (Lynx, Ben & Jerry's, Close Up, Dove deodorant, Wall's glass, Knorr, Lifebuoy, Lipton, Comfort, Sure, Surf, Sunsilk och Vaseline ).

I oktober vid London filmfestival ska vinnarna utses och förstapriset är 7000 pund.

Unilever ska använda idéerna som kommer fram i samband med tävlingen till sina kampanjer. Hur mycket företaget tjänar på att ta fram kreativa idéer på det här sättet, i stället för via en reklambyrå, är inte känt.

Förra året utsågs Volkswagen till årets annonsör.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Cannes LionsUnilever

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.