Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag07.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Unilever ger upp kampen mot smöret med kärleksfilm

Publicerad: 21 Januari 2014, 09:28

Unilever kapitulerar inför trycket från konsumenterna och blandar smör i sitt storsäljande tyska bordsmargarin. Och händelsen marknadsförs med en kärleksfilm från Ogilvy & Mather.


Ämnen i artikeln:

Unilever

I filmen, regisserad av Martin Härlin på Sehsucht ser, vi hur den utfryste smörpojken möter sin margarinflicka och bildar ett perfekt par.

Filmen markera att Unilever efter åratals negativa kampanjer mot smöret, ger upp kampen och blandar smör i sitt  populäraste tyska borsdmargarin Rama.

Åratal av utfall i reklamkampanjer mot det smöret ersätts nu av fredlig samexistens och en förhoppning om att margarinet ska kunna hoppa på trenden med "naturlig mat", skriver Henrik Ennart i sin blogg om hälsa på Svenska Dagbladet.

Unilvers satsning på smör kommer efter att ett jätteprojekt med att  för 35 miljoner Euro utveckla en ny krämigare variant av Flora slutat i fiasko. När produkten "Cool blend" släpptes i Storbritannien rasade försäljningen med 17 procent och produkten drogs tillbaka.

Krister Berntsson

Ämnen i artikeln:

Unilever

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.