Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Unilever lovar mer reklam med mångfald – vill tackla stereotyper

Publicerad: 21 januari 2021, 10:48

Foto: Unsplash

Reklam riskerar att föra vidare stereotyper, säger dagligvarujätten Unilever som nu lovar ett krafttag för att förbättra representationen i sin portfölj.


Ämnen i artikeln:

UnileverReklamMångfald

Dagligvarujätten Unilever hör till en av världens tyngsta annonsörer, med varumärken som Dove, Knorr, Lipton och Ben & Jerry's under sitt paraply. 

Nu har de bestämt sig för att, med hjälp av bolagets köpkraft samt många varumärken, göra världen till en bättre plats. Det skriver The Guardian

Enligt Unilevers upphandlingschef Dave Ingram har bolaget formulerat ett mål om att lägga 2 miljarder euro årligen på bolag ägda och styrda av kvinnor, underrepresenterade etniska grupper, funktionshindrade samt LGBTQI+. Initiativet ska pågå fram till 2025. 

Unilevers drag backas också av en utvecklingsfond med målet att hjälpa entreprenörer att komma på fötterna.  

I samma veva lovar även Unilever att öka antalet annonser som visar eller är skapade av människor från de inringade grupperna. Enligt bolaget ska detta ”hjälpa till att tackla de rådande stereotyper som ofta förs vidare genom reklam, och stötta en mer inkluderande representation av människor”.

Utöver initiativ för att öka mångfalden har dagligvarujätten även formulerat ett mål om att enbart jobba med verksamheter som betalar en minimilön, innan 2030. 

 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

UnileverReklamMångfald

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News