Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 26 augusti 2009, 08:10
Unilver sparkar Lowe London från Peperamikontot efter 15 år samarbete. I stället låter man allmänheten skapa reklamen för varumärket.
Ämnen i artikeln:
UnileverPeperami är en ölkorv som säjs i Tyskland och Storbritannien. Lowe London har gjort reklam för korven sedan mitten av 1990-talet och bland annat skapat korvprofilen Animal.
Nu behåller Unilever Animal, men sparkar ut Lowe London. I stället lanserar företaget en tävling där nästa reklamfilm, med Animal, för Peperami ska vaskas fram. Tävlingen utgår från sajten ideabounty.com som är ett community för frilansande kreatörer. Men Unilveres tävling är öppen för alla. Vinnaren får 10 000 dollar och chans att få vara med och skapa en global kampanj.
– Vi använder crowdsourcing hela tiden när vi skapar innehåll. En rörmockare från Barnsley kan vara med men även människor med mycket kreativa ambitioner, säger Matt Burgess, som bland annat ansvarar för varumärket Peperami, till Campaign.
Det här är ingen tillfällig lösning utan Unilever tänker pitcha de framtida reklamkampanjerna på samma sätt. Det finns ingen plan på att ersätta Lowe London med ny byrå.
– I det här skedet har vi dock inga planer på att använda samma strategi på andra varumärken. Vi måste först se hur det här fungerar, säger Matt Burgess.
Ämnen i artikeln:
Unilever