Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Unilever vill få bort stereotyper i asiatisk reklam

Publicerad: 26 september 2018, 07:28

Unilever uppmanar marknadsförare i Östasien att vara mer progressiva och normkritiska i sin marknadsföring.


Ämnen i artikeln:

UnileverReklam

Förra året gick Unilever, en av världens största annonsörer, ut med en policy som fastslog att minst 50 procent av deras varumärken skulle vara syftesdrivna. Förra året var även exempelvis Unilever-märket Dove aktuella att i en kampanj utmana normer kring amning i offentligheten. Ett tidigare exempel är 2013 då Dove lanserade kampanjen "Dove Real Beauty Sketches" som skulle lyfta kvinnors självkänsla och syn på sin egen kroppsbild.

Unilever har sen 2016 drivit ett syftesdrivet spår med sitt "Unstereotype"-intiativ. Senast inom intiativet är att Unilever uppmanar marknadsförare i Östasien att gestalta personer mer progressivt, utmana normer och placera de i roller som är moderna och framåtsträvande.

Bakgrunden till uppmaningen är en oberoende studie beställd av Unilever som undersöker hur kvinnor och män porträtteras i reklam i Kina, Indien och Indonesien. Studien visade att endast 13% av annonser som porträtterar kvinnor, och endast 18% av annonser som porträtterar män, kan definieras som progressiv marknadsföring.

För att ändra på detta kommer Unilever lansera lokala intiativ och ingå i partnerskap i Östasien som ska utforska hur stereotyper skiljer sig mellan olika samhällen och kulturer och hur det skiljer mellan olika grupper inom samma kultur. De kommer även att sammankalla sina sex största kreativa byråer i Östasien för att fastställa vad för lokala förändringar som krävs för att kunna visa mångfald och inkluderande i marknadsföringen och hela den kreativa verksamheten.

– Vår bransch har jobbat hårt för att få bort skadliga stereotyper och kommer fortsätta med det arbetet. Men det här initiativet handlar om mer än att eliminera skadliga stereotyper. (...) Vi måste jobba stenhårt för att bli mer inkluderande i hur vi gestaltar alla typer av människor, inte bara när det gäller kön, utan även inom dimensioner så som etnicitet, klass, språk och sexualitet, säger Aline Santos, Executive Vice President of Global Marketing och Global Head of Diversity and Inclusion på Unilever, till The Drum.

Ämnen i artikeln:

UnileverReklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.