Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Unionen vill få chefen att lugna sig under helgen

Publicerad: 30 september 2013, 13:01

Fackförbundet Unionen slår ett slag för att införa en mail- och mobilpolicy på företaget. Resonemanget lyder att om man vet vad som förväntas av en så kan man välja mellan om man verkligen ska svara under helgen/efter arbetstid eller bara låtsas som det regnar.


Ämnen i artikeln:

anr+1UnionenPontus Karlsson

Resumés enkät i samband med initiativet #baramänniska visar att 89 procent i branschen har mått dåligt på grund av sitt arbete.

Unionen  menar att en viktig förklaring är att det blir allt svårare att skilja  mellan arbete och fritid.

Boven i dramat är smarta telefoner, som gör  att vi är många gånger förväntas vara ständigt tillgängliga.

Unionen vill nu slå ett slag för att införa en mail– och mobilpolicy på företaget.

ANR BBDO ligger bakom kampanjen.
–  Varje mail- och mobilpolicy blir unik. På vissa jobb kanske man kan  säga att efter kl 17:00 svarar vi inte på mail, medan vi i  reklambranschen kanske har högre krav på att vara tillgängliga, säger  Oskar Skott, ad på ANR BBDO.

Unionens studier visar att när man vet vad som förväntas av en och andra blir det enklare att få det lugnare under fritiden.

–  Om man vet att alla på jobbet kommit överens om att de ska vara  tillgängliga så är det lättare att lägga ner det där slentriankollandet  av jobbmailen och släppa tankarna på jobbet, säger Sara Kolbäck,  copywriter på ANR BBDO.

Det digitala konceptet har tagits fram och producerats av Pixelpitch.

Kampanjen går upp idag, måndag.

Pontus Karlsson, projektledare och vd på  byrån, meddelar också att byrån är i full färd med att ta fram sin egen  mail- och mobilpolicy.

Tjänstemannaförbundet Unionen har över 500 000 medlemmar.

Arbetsgrupp ANR BBDO:

AD: Oskar Skott
Copy: Sara Kolbäck
CD: Andreas Lönn
Projektledare: Pontus Karlsson
Produktionsledare: Giustina Guariglia
Planner: Maria Sandberg

Produktionsbolag, film: Social Club
Regissör: Lukas Hammar

Produktionsbolag, Digitalt: Pixel Pitch
AD: Marcus Fordal
Projektledare: Magnus Parnebring
Produktionsledare: Parasto Sazvar
CTO: Fredrik Lindh

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

anr+1UnionenPontus Karlsson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.