Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag06.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Universal i förortskampanj för Spotify-lista

Publicerad: 24 Januari 2013, 11:18

Skivjätten Universal Music går ut med storaffischer hos Clear Channel för Spotify-spellistan Digster Svensk Hiphop. Kampanjen drar igång nästa vecka och riktar in sig på områden där artisterna bor och verkar. Det vill säga kampanjen omfattar inte Stureplan: – Där marknadsförs så mycket annat ändå, säger Johan Lindquist, ansvarig för Svenska Inspelningar och Redline Recordings hos Universal.


Ämnen i artikeln:

SpotifyUniversal

Universal menar att kampanjen är unik på många sätt.  Dels för att ingen  har gjort utomhusreklam för en Spotify-spellista förut, dels för att  det handlar om en musikgenre som tidigare ansågs död.  Men kanske allra  mest för att kampanjen riktar sig förortsområden:

– Jag tycker att  det känns naturligt att marknadsföra sig i områden där artister bor och  verkar och där deras musik skapas. Det blir ingen Stureplans-kampanj i  den här vevan, där marknadsförs så mycket annat ändå, säger Johan  Lindquist, ansvarig för Svenska Inspelningar och Redline Recordings på Universal Music.

Universal  anser att svensk hiphop har gått in i en ny kreativ guldålder – inte  minst med tanke på att Labyrints frontman Aki lyckats behålla  singellistans första plats flera veckor med sin platina-singel: ”När  solen går ner”

Universal har också positionerat sig inom genren med  etiketterna Svenska Inspelningar och Redline Recordings sedan ett år  tillbaka.

Universal satsar nu hårdare på sin marknadsföring av  hiphop-genren genom Spotify-kampanjen, vilken går i både Stockholm och  Uppsala.

Svenska Inspelningars artister Näääk, Nimo och Ken Ring medverkar bland annat i kampanjen.

Detsamma  gäller Redline Recordings Labyrint, Dani M, Carlito och Stor.

Kampanjen drar igång den 28 januari.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

SpotifyUniversal

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.