Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 15 januari 2018, 08:52
Foto: FlipFlop Interactive
I kampanjen "In my backyard" gör de två disparata varumärkena gemensam sak för att lyfta den problematiska bostadssituationen för många unga.
Enligt Hyresgästföreningens rapport Unga vuxnas boende är 213 000 av Sveriges unga vuxna ofrivilligt hemmaboende. Samtidigt lever 40 procent av de unga som lyckats hitta en bostad under utsatta ekonomiska förhållanden.
Den svåra bostadssituationen gör nu att Hyresgästföreningen och Universal Music slår sina påsar ihop i en ny kampanj – "In my backyard".
– Det är inte rimligt att en hel generation unga lämnas utanför. Därför lanserar nu Hyresgästföreningen och Universal Music kampanjen In My Backyard där vi, tillsammans med tio stora svenska artister, kommer visa exempel på platser runt om i Sverige där det finns potential att bygga hyresrätter till rimlig kostnad, säger Johan Majer, chef för Universal Music & Brands.
Kampanjen lanseras under valåre och kommer involvera tio svenska artister som runtom i Sverige kommer tipsa om platser där det går att bygga hyresrätter anpassade för en yngre målgrupp.
– Det är inte de ungas fel att det inte finns tillräckligt med hyresrätter de har råd att efterfråga, det är politikens och samhällets ansvar. Det är dags att föra tillbaka det ansvaret till politikerna, säger Marie Linder, förbundsordförande för Hyresgästföreningen.
Först ut är sångerskan och låtskrivaren Maja Francis som tipsar om Liljeholmskajen i södra Stockholm. Fler medverkande artister kommer att annonseras löpande.
– Bostadskrisen påverkar inte bara unga vuxnas välmående utan också kulturlivet och hela samhällets utveckling. Inte minst påverkas det fra
mtida musikskapandet. Därför känns det naturligt för oss att lansera detta tillsammans med Hyresgästföreningen. Att dessutom kunna göra det tillsammans med tio stora svenska artister och visa bostadspotentialen på olika platser runt om i Sverige känns enormt kul, säger Johan Majer.