Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Uppåt för Guldägget

Publicerad: 4 februari 2011, 14:57

Uppåt för Guldägget. 1152 bidrag tävlar i årets omgång. 107 fler bidrag än i fjol.


Ämnen i artikeln:

Maja SiösteenGuldägget

Sedan 2007 har antalet bidrag till Guldägget rasat. Men i år bryts  trenden. 1152 bidrag tävlar, att jämföra med 1045 bidrag 2010.

Det har varit ett hårt tryck på Guldägget i år, vilket resulterade i en förlängd inlämning av bidrag till tävlingen. Nu har  Sveriges Kommunikationsbyråer sammanställt antalet bidrag, vilket visar på en ökning med 9 procent mot 2010.
– Det här är ett skolexempel på när insikt och arbete av fantastiska kreatörer leder till bra kommunikation. Samtidigt gör förstås en vändande konjukturskurva sitt till, säger Jessica Bjurström, vd Sveriges Kommunikationsbyråer i en presskommentar.

Årets Guldäggskampanj, signerad Crispin Porter + Bogusky Europe hade som mål att öka intresset för att tävla i Guldägget, något som man alltså tycks ha lyckats med. 
Guldägsskampanjen bestod i år av såväl en webbkampanj- ejäv,.se, där  drygt 4000 personer deltagit i, samt en Re-judging- film som Resume.se tidigare  rapporterat om, har till idag visats över 8000 gånger.
– Vi ville bevisa att den svenska reklambranschen behöver Guldägget. Nu lyckades vi uppenbarligen dessutom bevisa att kreativ reklam ger effekt, säger Gustav Martner, Executive Creative Director CP+B Europe i en kommentar.

Statistik Guldäggsbidrag:
2008: 1330
2009: 1216
2010: 1045
2011: 1152

Tero Marjamäki

Ämnen i artikeln:

Maja SiösteenGuldägget

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.