Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag13.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Uppåt för H&M och Ikea

Publicerad: 21 September 2009, 06:31

För första gången på tio år har världens 100 mest värdefulla varumärken tappat i värde. Värst är det givetvis för banker och motorindustrin. Men för svenska HM (21:a på listan) och Ikea (28) går det bra.


Ämnen i artikeln:

H&MInterbrandIkea

Läs mer

- Interbrands ranking

Årets upplaga av Businessweeks och varumärkesföretaget Interbrands rankning av världens högst värderade varumärken bjuder på stora förändringar och stabila placeringar.
Coca Cola toppar listan för åttonde året i rad, IBM har tagit över Microsofts andraplacering och Google har klättrat ytterligare några steg upp till plats tio. Men generellt är det stabilt på toppen.

Men placeringarna där under visar att världens största företag har drabbats hårt av lågkonjunkturen. Interbrands värdering av företagens varumärken bygger på en kalkyl på företagens framtida intäkter, ekonomiska värde och kvalitativa analyser. Och i år är den totala summan av de hundra högst värderade varumärkena lägre än förra året. Minskningen blev minus 4,6 procent, till 1150 miljarder dollar, enligt Interbrands uppskattning.

– Det säger en del om vilket skede vi befinner oss i. Speciellt med tanke på att varumärken är mindre volatila än företagens ekonomiska värdering, säger Interbrands vd Jez Frampton till AP
Värst är det för bankerna. Amerikanska Merrill Lynch, Morgan Stanley och Citi har åkt ut från listan. Schweiziska USB, som hjälpt amerikaner att fly från skatter, har tappat 50 procent i värde på sitt varumärke.

På Brandchannel, som är Interbrands webbmediesajt, spekuleras det i om UBS bästa överlevnadschans är att byta namn till PaineWebber vilket var en amerikansk aktiemäklare UBS förvärvade 2000.

– Jag har pratat med personer på en av världens största banker som säger att det kommer att ta en generation innan bankerna återfår sitt förtroende, säger Jez Frampton, i en intervju med Businessweek 

Motorindustrin har också farit illa i varumärkesrankningen. General Motors och Chrysler finns inte med på listan och Harley Davidsons varumärke har tappat 43 procent i värde. HD:s nedgång förklaras dock mest med att det är ett varumärke som är populärt bland 40-talister och deras barn föredrar andra motorcyklar.

En annan intressant trend är att lyxvarumärken som Prada och Ferrari inte påverkas i så hög grad av lågkonjunkturen. En förklaring är varumärkenas framgångar i Kina.
Ur ett svenskt perspektiv är det positiva att svenska HM och Ikea, de enda svenskarna på listan, tillhör de som ökat värdet på sina varumärken mest.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

H&MInterbrandIkea

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.