Reklam
Uppåt för medieköpen
Publicerad: 8 april 2014, 07:26
Nu pekar det uppåt. Medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, ökar i mars med drygt 17 procent jämfört med samma månad föregående år.
Ämnen i artikeln:
Sveriges MediebyråerMH
Magnus Helander
Enligt Sveriges Mediebyråer påverkas dock månaden av kalendereffekter.
Under årets tre första månader har medieinvesteringarna stitit med totalt drygt 8 procent, jämfört med samma period föregående år.
Tv, som fortfarande är den största mediekategorin, bidrog mest till ökningen, men gynnas av en extra faktureringsdag, jämfört med samma månad 2013.
Totalt förmedlades under mars månad knappt 1,4 miljarder kronor.
– Återhämtningen på annonsmarknaden ser ut att fortsätta och mars månads medieinvesteringar ökar med drygt 17 procent och ger ett kraftigt uppsving för Sveriges Mediebyråer. Man skall dock komma ihåg att mars 2013 var en väldigt svag månad vilket färgar jämförelsen. Mediekategorierna TV och radio står för de högsta tillväxttalen under mars. TV som inlett året trevande ökar med drygt 36 procent, vilket ger en ackumulerad ökning för kvartalet med drygt 15 procent.
– Investeringstillväxten förklaras dels av fasningen av kampanjer kring OS samt den extra faktureringsdagen för mars. Radio som haft en tuff start på året gör en helomvändning och mars investeringar ökar med nästan 90 procent vilket även för radio ger en tillväxt under första kvartalet med dryga 15 procent, säger Staffan Slörner, vd Sveriges Mediebyråer, i ett pressmeddelande.
Storstadspress och kvällspress är sorgebarn med nedgångar på 15 respektive 31 procent. Däremot visar landsortspressen en bättre trend – med en tillväxt på .knappt 2 procent för första kvartalet
Storstad