Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Uppåt för Saatchi & Saatchi

Publicerad: 6 augusti 2015, 11:59

Saatchi & Saatchi har vunnit flera priser med sina kampanjer för Popaganda-festivalen.

Reklambyrån Saatchi & Saatchi kan blicka tillbaka på ett lyckat fjolår. Byrån växte och vinsten ökade.


Ämnen i artikeln:

Saatchi & Saatchi

För några år sedan hade Saatchi & Saatchi stora bekymmer. Från 2009 till 2010 halverades byråns omsättning vilket ledde till röda siffror och personalminskningar. Intäkterna har förvisso inte återhämtat sig till fornstora nivåer sedan dess, men utsikterna för verksamheten ser nu betydligt ljusare ut.

Under 2013 vände Saatchi & Saatchi ett minus på 2,8 miljoner kronor till ett rörelseresultat på nästan tre mijoner. Och under fjolåret fortsatte den positiva trenden med drygt 3,4 miljoner kronor i rörelsevinst. Hela överskottet skeppas iväg som koncernbidrag till moderbolaget vilket ger ett litet minus på sista raden.

Omsättningen steg också i fjol till 46,8 (44,9) miljoner kronor. Antalet fast anställda ökade från 25 till 27 personer.

"Fokus under året har fortsatt varit att satsa på merförsäljning på existerande kunder och förbättra vår kundstock (...) Då flera av våra kunder valt att ge oss utökat förtroende med fler varumärken och uppdrag ser vi positivt på framtiden" skriver de i sin årsredovisning.

De lyfter också fram solglasögonmärket Polariod som byråns första riktigt globala kund.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

Saatchi & Saatchi

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.