Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 25 augusti 2010, 07:44
Sir Martin Sorrell har anledning att vara nöjd. Hans kommunikationskoncern WPP har hämtat sig med besked efter finanskrisen. Vinsten före skatt blev motsvarande 2,8 miljarder kronor första halvåret – en ökning med 36 procent, skriver Dagens Industri.
Sir Martin Sorrell.
Börsnoterade reklamjätten WPP finns i 106 länder och har bland annat storkunder som Vodafone och Unilever.
Intäkterna ökade med 3,5 procent till motsvarande 51 miljarder kronor. Rörelsemarginalen låg på 10,3 procent och koncernens prognos är 12,7 procent för helåret, skriver DI.
Sverige – där WPP har 45 kontor, bland annat Ogilvy Mediacom och Hill & Knowlton – har haft en relativt stark tillväxt.
Framför allt har det ljusnat för WPP i USA.
– Under de 25 år som vi har funnits har vi aldrig sett en snabbare återhämtning eller vändning i en region, från nästan minus 6 procent sista kvartalet i fjol till plus 8 procent andra kvartalet 2010, skriver WPP i rapporten, enligt DI.
WPP:s snabbast växande marknader är Ryssland, Kina och Indien.
Magnus Helander