Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Uppdrag- rädda bokhandeln

Publicerad: 26 november 2012, 11:47

"Förändras eller dö" det är budskapet i MAD:s kampanj för Svenska Bokhandlareföreningen

Svenska Bokhandlareföreningen har valt MAD som reklambyrå. Den stora utmaningen blir att locka läsare från den växande bokhandeln på nätet.


Ämnen i artikeln:

MAD

I MAD:s kampanjer för Svenska Bokhandlareföreningen vill man lyfta fram det mervärde som finns i Sveriges boklådor. Den fysiska bokhandeln kan inte konkurrera med pris mot den växande affären på nätet. På sikt handlar MAD:s kommunikation om att skapa förutsättningar för att bokhandelsnäringen ska överleva.

– Det är otroligt spännande, lite av ett kamikazeuppdrag. Sveriges bokhandlare har det tufft och uppdraget handlar om att hitta ett sätt att rädda situationen, säger Svante Törngren copywriter på MAD till Resumé.

Svenska Bokhandlareföreningens nyligen tillsatta vd Anna Möller Wrangel ska tillsammans med MAD hitta en nya vägar för den fysiska bokhandeln på en bokmarknad med helt nya spelregler.

Situationen på bokmarknaden har förändrats dramatiskt under de senaste tio åren. Den tekniska utvecklingen och hårdare kommersiella villkor har gjort att många bokhandlare är pressade i dagsläget.

– Vårt uppdrag är att vara en strategisk och kreativ partner i förändringsarbetet. Bokhandeln har svårt att konkurrera med pris, den måste bredda sitt erbjudande och genomföra något av en kategoriförflyttning, säger Svante Törngren.

Byrån har nyligen börjat sitt arbete och utvecklat konceptet ”En levande
bokhandel”. Under de närmaste åren planeras en mängd aktiviteter, både
interna och externa.

Anna Möller Wrangel understryker vikten av att vara väl förankrade hos medlemmarna.
-Har vi inte bokhandlarna med oss, spelar det ingen roll hur spännande
idéer vi har, säger Anna Möller Wrangel.

Uppdraget för MAD sträcker sig i första hand fram till 2015.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

MAD

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.