Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Uppdraget: gör om Elgiganten

Publicerad: 17 november 2010, 10:09

Elgiganten skaffar sig en ny varumärkesidentitet. De som ska göra jobbet är den strategiska varumärkes- och designbyrån Neumeister och norska reklambyrån Schjarven.


Ämnen i artikeln:

NeumeisterElgiganten

Elgiganten gick ut i en internationell pitch för att hitta byårer som ska hjälpa dem att uppdatera sitt varumärke. Vinnande ur striden gick Neumeister och Schjarven.

Uppdraget består i att skapa en mångsidig identitet åt elkedjan, som idag opererar under olika namn i Norden.

– Vi ska utveckla deras strategi och identitet. Det handlar väldigt mycket om att synka det de kommunicerar på alla marknader, säger Peter Neumeister, grundare och kreativt ansvarig på Neumeister.

Företaget har olika namn i alla länder. Är det aktuellt med namnbyte?

– Vi har inte kommit så långt än, säger han.

Uppdraget gäller för alla nordiska länder och Neumeister tog hem det framför fem andra byråer.

– Det känns otroligt spännande och kul. Jag tror anledningen till att de valde oss var att vi inte bara fokuserade på logotypen utan tog fram en lösning som fungerar i alla sammanhang, även ner på själva butiksnivån. Vi tog fram en design som driver försäljning och höjer upplevelsen, säger Peter Neumeister och fortsätter:

– Det här är ett otroligt stort uppdrag som kommer att hålla oss sysselsatta under flera år framöver. Vi känner att det finns ett uppdämt behov inom företaget att göra om sig och utmana marknaden på nytt, säger han.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

NeumeisterElgiganten

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.