Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag12.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Uppföljningen på Clintan-reklamen

Publicerad: 30 Mars 2012, 07:41

Chryslers Halftime in America-reklam blev en dundersuccé under finalen i Super Bowl. Nu slår Wieden & Kennedy, Portland till med fyra nya 60-sekunderspotar för att ge uppmuntran inför "andra halvlek".


Ämnen i artikeln:

Wieden & KennedyAdAge

"It´s halftime. Both teams are in their locker room discussing what  they can do to win the game in the second half."

Så inledde den  legendariske filmstjärnan Clint Eastwood Chryslers reklamfilm i samband  med Super Bowl-finalen. Filmen väckte stor uppmärksamhet.

Inte bara för  att Clint Eastwood frontade i den, utan kanske ännu mer för dess tydliga  politiska budskap.

En av de som gick i taket var bland annat den förre presidenten George W Bush politiske rådgivare, Karl Rove.

Nu har Wieden & Kennedy Portland tagit fram fyra nya filmspotar för Chrysler/Fiat. Filmerna körs igång i helgen.

De nya filmerna har temat hopp och uppmuntran. De ska även pusha Detroit-mottot Imported from Detroit.

Enligt  Adage körs filmerna på en rad tv-nätverk och i samband med flera större  sporthändelser, bland annat männens semifinal och final i den  amerikanska College-basketen. De ska även sändas i samband med American  Country Music Award samt Mad Med.

Så här utrycker sig marknadschefen för Chrysler/Fiat, Olivier Franciois, om filmerna:
–  Du får se familjära scener från Super Bowl-reklamen som vävs in i dessa  filmer...varje reklamfilm är inspirerad av olika berättelser som vi har  fått höra från människor över hela landet och visar det man gör varje  dag för att förflytta sig framåt och vinna sin egen andra halvlek, säger  han till Adage.

Clint Eastwood-filmen It´s halftime in America har setts av nära 11 miljoner besökare på Youtube.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Wieden & KennedyAdAge

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.