Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag27.02.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Uppgifter: en miljon kronor för att Ica-Stig ska visa din produkt i tv

Publicerad: 15 Januari 2021, 09:16

Ica-Stig spelas sedan sex år tillbaka av Loa Falkman, som nu bestämt sig för att lämna reklamserien.

Foto: Press

Anonyma vittnesmål i Dagens Nyheter berättar om hur leverantörerna ofta går back på att synas i Icas kanaler, men att de är villiga att betala för att bibehålla en god relation till den marknadsledande livsmedelskedjan.


Ämnen i artikeln:

ICAICA-Stig

Annonsbladen med extrapriser på varor i Icas butiker beskrivs som en riktig kassako, och drar årligen in intäkter i miljardklassen till matkedjan. Men reklaminsatserna finansieras inte av Ica själva, utan av leverantörerna till butikerna. 

Det menar flera anonyma vittnesmål i en artikel i DN. Bland annat berättar en leverantör att det krävs att man ”lägger upp pengar på bordet” till Icas marknadsföring, och att det mer eller mindre kan ses som en muta. Den som inte ställer upp på matkedjans krav hotas då med repressalier. 

Upplägget beräknas kosta hundratusentals kronor för leverantörerna. Enligt ett exempel för ett företag ligger de fasta kostnaderna för att delta i annonskampanjerna i de olika butikstyperna på upp till 700 000 kronor per år. En annons i ett reklamblad hos Ica Maxi kan kosta mellan 100 000 till 150 000 kronor. 

Enligt Lennart Jönsson, analytiker av dagligvaruhandeln som själv varit med vid förhandlingar med Ica när han arbetade inom leverantörsledet, gick man ofta back på investeringen. Det leverantören vann på ökad försäljning genom annonserna var mindre än det man betalade till Ica. 

Utöver annonsblad finns det även ett centralt avtal för tv-reklam. Ica har ett krav på hur många kampanjer leverantören ska delta i, och priset för dessa. 

Enligt en källa behöver en leverantör hosta upp nära en miljon kronor för att Ica-Stig, spelad av Loa Falkman, ska hålla upp ens produkt i reklamsåpan som vid millennieskiftet skapades av reklambyrån King.

Att annonserna spelar en betydande roll för Icas verksamhet understryks inte minst av reklambudgeten. 2019 beräknades kedjan lägga en dryg miljard på reklam, varav 200 miljoner på karaktären Ica-Stig. 

Innan årsskiftet annonserade Loa Falkman att han ska lämna rollen som Ica-Stig. Vem som tar över rollen är inte känt. 

Redan 2007 kunde Resumé rapportera om Icas reklamupplägg, där leverantörer bekostar annonser. 

– Jag ser det närmast som utpressning. Man har ju sett vad som händer med varumärken som väljer att inte delta. De får dåliga placeringar i butik, till förmån för Icas egna varumärken, sade en anonym person vid tillfället. 

Lyssna på Resumés podcast: Frank Hollingworth: Ja, Ica-såpan har hängt löst 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

ICAICA-Stig

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.