Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

tisdag18.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Uppgifter: WPP i deal med Try

Publicerad: 31 augusti 2016, 08:00

Kjetil Try driver Norges största byrå.

UPPDATERAD. Världens största kommunikationskoncern WPP ger sig in i Norden med ny kraft genom ett samarbete med Norges störsa byrå.


Ämnen i artikeln:

ReklambyråerNorgeTryKjetil TryWPP

I somras köpte MDC Partners upp Sveriges största byrå Forsman & Bodenfors. Nu gör uppgifter till Resumé gällande att en liknande storaffär är på gång i Norge. Enligt Resumés källor kommer världens största reklamnätverk WPP att köpa upp landets ledande reklambyrå Try/Apt. Det förnekar dock vd:n och ägaren Kjetil Try när vi når honom på onsdagsförmiddagen.

Stämmer det att WPP köper er?
– Det kan jag dementera.

Blir de delägare?
– Jag kan dementera det första. Du får ringa mig i eftermiddag om du vill snacka vidare om det.

Kjetil Try förnekar inte att någon typ av samarbete med WPP är på gång. Enligt Resumés uppgifter handlar det i första läget om ett strategiskt partnerskap mellan nätverket och Try/Apt. Tillsammans med svenska INGO ska de forma ett starkare nordiskt erbjudande.

Try/Apt är den klart största byrån i Norge. Byråintäkten i fjol landade på strax under 180 miljoner norska kronor och rörelseresultatet blev 27,4 miljoner kronor. I somras, efter att Forsman & Bodenfors köptes upp, berättade Kjetil Try för Kampanje att de också blivit uppvaktade av globala aktörer. Värderingen som ska ha erbjudits ligger i linje med den svenska byrån, vilket indikerar cirka 300 miljoner NOK.

Så sent som ifjol lämnade WPP den norska reklambyråmarknaden när de lade ner Bates efter flera förlustår. Ett samarbete med Try skulle i så fall innebära en rejäl comeback för nätverket.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.