Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag26.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Upphandlingsexpert: "Ingen metod vi rekommenderar"

Publicerad: 24 September 2014, 09:09

Visma Commerce (fd Visma Opic) är en av Sveriges ledande experter på upphandlingar. Företagets vd, Daniel de Sousa, blir mäkta förvånad över att höra att en stor köpare väljer att vara anonym i sin reklambyråupphandling.


Ämnen i artikeln:

Gunilla Bergh

Resumé har i dagarna rapporterat om att det är på gång en storpitch inom reklambranschen, men att köparen än så länge har velat vara hemlig – anbudsförfrågan har gått ut till sju byråer och de får inte ens veta vilken produkt det gäller.

Byråvalskonsulten Gunilla Bergh på Engage Marketing håller i upphandlingen och kommenterade det på följande sätt till Resumé.

"Det är inte ovanligt att man i ett första affärskritiskt skede väljer att anonymisera företaget i den första fasen. Det handlar om sekretess."

Visma Commerce erbjuder inte bara rådgivning kring upphandlingar, utan även databaser och liknande med best-practice. Företaget är en av Sveriges ledande upphandlingsexperter och bolagets vd Daniel de Sousa håller inte alls med Gunilla Bergh.

- Det är naturligtvis tillåtet att göra på det här viset, men man måste ju fråga sig hur pass ändamålsenligt och effektivt det blir mellan köpare och säljare, säger han.

Daniel de Sousa uppger att bolagets utgångspunkt är att en potentiell leverantör alltid måste veta vem man gör affärer med.

- Man ska agera på ett ansvarsfullt sätt. Jag skulle aldrig engagera mig i en affär om jag inte visste vem motparten var. Jag har ytterst svårt att det skulle vara en framgångsrik metod och det förefaller som ett omodernt sätt att jobba, säger Daniel de Sousa.

Han ställer sig ytterst frågande till varför man som byrå ska lägga både tid och kraft på att formulera ett anbud utan att veta om man ens vill ha uppdraget.

Rent hypotetiskt skulle det kunna handla om Swedish Match och byrån skulle kunna ha en princip som säger att man rent etiskt inte jobbar med tobaksuppdrag? Då är allt arbete man lägger ned i onödan?
- Det känns ju inte som att det kan vara en seriös köpare om man väljer att hålla sig dold, säger Daniel de Sousa.

Affären uppges vara värd 100 miljoner kronor, inklusive medieköp?
- Oj, det är en hel del.

Kan det vara ett pr-trick?
- Man vet aldrig. Det känns ju som att man organiserar stora pr-trick idag, säger Daniel de Sousa.

Han är övertygad om att köparen riskerar att tappa både en eller flera riktigt seriösa anbudsgivare genom att hålla sig anonym.

Det går också att vända på steken och ställa sig frågan vilka byråer som väljer att ställa upp på en sådan process, resonerar Daniel de Sousa.

- Jag skulle höja ett och annat ögonbryn om några av de stora etablerade byråerna väljer att delta i det här.

Han tycker att Gunilla Berghs sekretess-argument inte håller eftersom det är svårt att se vilken situation inom just reklam som skulle föranleda en sådan sekretess.

Det är inte upphandling av stridsflygplan precis?
- Precis. Jag ifrågasätter verkligen vad man vill uppnå med att vara anonym. Det här är ett väldigt ovanligt sätt att jobba och jag ser inte några kommersiella fördelar, säger Daniel De Sousa.

Visma Commerce jobbar även i hela Norden och inte heller där brukar man jobba på det viset, enligt Daniel de Sousa.
- Det är väldigt ovanligt i hela Norden, säger Daniel de Sousa.

Resumé har sökt Gunilla Bergh.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Gunilla Bergh

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.