Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Upphittat: Farfars försvunna Cannes-lejon

Publicerad: 26 maj 2009, 08:22

Bluff eller sant!
Två israeliska kreatörer hävdar att de hittat Farfars guldlejon som försvann i Cannes för tre år sedan.
Men de vill inte ha hittelönen på 1000 dollar – de vill ha jobb på byrån i stället.


En fejkad jobbansökan eller ett kul slut på en story som blivit en klassiker i Cannes?

Sommaren 2006 vann Farfar ett guldlejon för Visitsweden-kampanjen.
Det firades programenligt och intensivt på Croisetten, den stora promenadgatan intill stranden i Cannes.
Men enligt den både officiella och inofficiella historieskrivningen blev bördan av att bära omkring på lejonet för stor för en av byråns unga copywriters.

Drabbad av den typen av snilleblixtar som ofta uppenbarar under de mest marinerade småtimmarna beslöt sig copywritern helt sonika för att gräva ned lejonet i sanden.
Platsen markerades finurligt med ett sugrör. Enda problemet: stranden både röjdes och städades under natten. Och av sugröret fanns dagen därpå inte längre ett spår.

Det sägs att Farfar till och med scannade av området med en metalldetektor, utan att återfinna lejonet.  En hittelön på 1000 dollar utlovades till den som hade bättre lycka.

Men det varit tyst som i en sandgrav under tre år…

Tills nu: Två israeliska kreatörer, Roy & Yossi, hävdar nu att de har det försvunna lejonet i sin ägo.
De har till och med mutat in domänen http://www.foundlion.com för att basunera ut fyndet.

Där skriver de bland annat att de är ointresserade av hittlönen.
I stället kräver de anställningar hos Farfar, som kreativt team, i vad som närmast liknar en utpressningssituation.
I väntan på svar lovar de att vårda lejonet ömt.

Meddelandet till Matias Palm-Jensen, vd för Farfar.

We were sober and it was worth it.

Imagine yourself going to the beach in Cannes @ night
and finding your future employer Cannes Lion buried in the sand. sounds like a lot of fun? It is!

Anyhow, that’s us, two award-winning online creative men from Israel, waking up to a very happy morning after the nice lion we found last night. Ever had a winner night without even going inside the Palm Beach Casino in Cannes? We had.

So, the deal is simple: Cannes Gold Lion in exchange for a fair change as a creative team @ the best online agency. We know $1000 is a lot of money, but hey money isn't everything…

The happiest future employees on earth,

Roy & Yossi

P.S. It's not a prank either. Of course it's a clever guerilla campaign.
This is just us, trying to get a job @ the best online agency in the world. F1 us.

Resume.se har sökt både Matias Palm-Jensen och Nicke Bergström, cd Farfar, för en kommentar.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.