Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Upplyftande klassiker får mörkare innebörd i Minds senaste kampanj

Publicerad: 25 September 2017, 11:56

Jonathan Johansson är en av de artister som medverkar i Minds kampanj "Vad hör du?"

Foto: Pressbild

I en ny radiokampanj lyfter organisationen Mind tillsammans med TBWA hur depression påverkar den drabbade i vad hen tolkar in i olika budskap.


Ämnen i artikeln:

MindReklamTBWA

Efter förra årets uppmärksammade bok "Ord Inuti", där kreatörerna Anna Boberg och Lina Franzon uppfann nya ord för att beskriva vårt känsloliv och belönades med Guldskrift, återvänder TBWA med en ny radiokampanj, "Vad hör du?", för organisationen Mind. Mind har sedan 1931 arbetat för att lyfta frågor kring och uppmärksamma psykisk ohälsa i samhället.

Den nya kampanjen lyfter det faktum att människor som lider av depression eller annan psykisk ohälsa kan tolka in andra innebörder i olika budskap i jämförelse med andra.

För att påvisa effekterna har TBWA låtit artisterna Jonathan Johansson, Magnus Tingsek och Janice göra nya tolkningar av gamla upplyftande klassiker vars budskap i omtolkningarna får en ny innebörd.

Istället för att Berlins tidlösa klassiker "Take my breath away" för tankarna till gränslös kärlek får raderna "If only for today, I am unafraid, take my breath away" en ny, mörkare koppling till att inte längre vilja leva.

Kampanjen kommer att gå i Bauer Medias kanaler, bland annat Mix Megapol, NRJ, Rockklassiker och Vinyl.

TBWA har tidigare tagit fram kampanjen "Vad ser du?", en kampanj med liknande tema, för Mind.

Arbetsgrupp Mind:
Karin Schulz – generalsekreterare

Arbetsgrupp TBWA:
Johannes Ivarsson & Alexander Fredlund – kreatörer
Tobias Bergenwall – producent
Annika Molnár – projektledare
Kalle Widgren – creative director

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Ämnen i artikeln:

MindReklamTBWA

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.