Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Uppmanar folk att lägga mer pengar på prostituerade i ny kampanj från Åkestam Holst

Publicerad: 11 September 2019, 08:14

I sin första externa kampanj vill frivilligorganisationen Talita rikta ljuset mot de kvinnor som utnyttjas inom sexindustrin. Bakom kampanjen står Åkestam Holst.


Ämnen i artikeln:

Åkestam HolstReklam

Prostitution är ett växande problem i Sverige, men ämnet är svårt att prata om och får ofta stå i den mediala skuggan. För att skapa uppmärksamhet kring de kvinnor som utnyttjas inom sexindustrin – och hur de med rätt stöd kan få en chans till ett nytt liv på egna villkor – lanserar frivilligorganisationen Talita en kampanj tillsammans med Åkestam Holst.

Talita arbetar förebyggande, uppsökande och rehabiliterande – med allt från terapi till att erbjuda stödboenden. Kampanjen, som är den första externa Talita gör, syftar till att öka antalet privata månadsgivare samt skapa kännedom kring organisationens arbete.

– Vi vill berätta att vi finns, och att vi finns här, för dessa utsatta kvinnor. Privata donationer är en oerhört viktig del av vår finansiering och vi tror och hoppas att fler kan tänka sig agera om de får höra vilken skillnad som pengarna gör, säger Josephine Appelqvist på Talita i ett pressmeddelande.

Daniel Vaccino, kreatör i arbetsgruppen på Åkestam Holst NoA, kommenterar:

– Det arbete som Talita gör är fantastiskt. Vi tycker att frågan förtjänar mer ljus och fler spaltmeter, och här kan vi förhoppningsvis vara till hjälp.

Den första kampanjen kommer rulla i dagspress och utvalda magasin under september, men det finns fler aktiviteter inplanerade under hösten.

Den 7 oktober anordnar Talita en heldagskonferens om prostitution, pornografi och människohandel för sexuella ändamål. Tidigare under året har organisationen även uppmärksammats för sin studie kring den svenska porrindustrin.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se


Ämnen i artikeln:

Åkestam HolstReklam

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.