Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Uppmanar till att rädda liv i stället för slentrian-surf på Facebook

Publicerad: 22 mars 2017, 15:10

Livet är fullt av dötid och ett vanligt vapen mot vardagens extra långa sekunder är mobiltelefonen. Med Ruths kampanj "Gör dötid till livtid" vill Läkare Utan Gränser uppmana till att fördriva dötid med mobilen och rädda liv på samma gång.


Ämnen i artikeln:

ReklambyråerRuthreklamkampanjerLäkare utan gränser

I vårt allt mer stressade samhälle är dötid ofta boven. Förmodligen eftersom det känns svårt att hinna göra något vettigt under alla små stunder av ofrivillig väntan. Läkare Utan Gränsers kampanj "Gör dötid till livtid", som är framtagen av Ruth Reklambyrå, vill få svenskar att reflektera över hur deras till synes onödiga dötid här hemma kan ge livsavgörande konsekvenser någon annanstans.

– Vår dötid måste inte bara mynna ut i ännu ett slentrian-grattis på Facebook. Den kan också förvandlas till något större. Som akut vård till någon i nöd. Det är upp till dig och det vill vi påminna om, säger Marie Liljegren, copywriter på Ruth i en kommentar.

Budskapet mynnar ut i att mobilen kan användas för att swisha en gåva till Läkare Utan Gränser. Kampanjenheterna kommer att synas i typiska dötidssituationer då man dels har tid att fundera, dels har tid att swisha. På tåg, bussar, tunnelbana och flygplatser runt om i Sverige. Men även innan filmklippet på Youtube, när man scrollar Instagram och Facebook samt i toakön.

– Målet är att få människor att tänka på Läkare Utan Gränser varje gång dötid uppstår. Förhoppningsvis kan vi både hjälpa folk att fördriva en trist minut och samtidigt göra skillnad för någon annan, säger Anna Ehrenpreis, Marketing Project Manager på Läkare Utan Gränser.

Kampanjen pågår under fyra veckor.

Arbetsgrupp

Ruth
Johanna Björnfot – Projektledare
Henrik Täppmark – Creative Director
Marie Liljegren – Copywriter
Jesper Månsson – Produktionsledare

Läkare Utan Gränser
Anna Ehrenpreis – Marketing Project Manager
Caroline Leuhusen – Digital Coordinator
Åsa Nyquist Brandt – Editor
Anna Enlund – Loyalty Officer
Evelina Wirne ¬– Production Coordinator
Liselott Raphael – Donor Service Responsible

PHD
Sanna Söderström, Digital Account Manager, PHD Sweden

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.