Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Uppmaningen i Skodas nya kampanj: Gå din egen väg

Publicerad: 22 april 2016, 12:59

Foto: Skoda/Kampanjbild

Sex personer som valt bort den framgångsrika karriären för att förverkliga sina drömmar berättar om sina vägval i bilmärket Skodas nya kampanj – tillsammans med ett bildspråk som ska kännas ” äkta och rufft” enligt byrån DDB Stockholm.


Ämnen i artikeln:

DDB StockholmSkoda

Lena Stübner, tidigare programledare på SVT, har lämnat mediesverige bakom sig för att istället starta ett surfcamp på stranden i Hossegor på franska Atlantkusten. På svartvita bilder syns hon med surfbrädan under armen – och emellanåt bredvid en bil från Skoda.

Hon är först ut i Skodas nya kampanj ”En egen väg” gjord av DDB Stockholm, där sex personer i en poddserie på Soundcloud berättar hur de ”vågat ta steget och göra verklighet av sina drömmar”. Kampanjen går även ut i tv, print, utomhus och andra digitala kanaler. Syftet är att belysa samtidens alltmer stressiga och krävande vardag.

DDB:s kampanj ska i förlängningen förstärka bilden av Skoda som en utmanare för att tilltala människor som väljer bort traditionella statusmarkörer, som kanske hellre värderar en bra balans mellan jobb och fritid, eller aktiva fritidsintressen.

– Skoda har alltid varit ett intressant alternativ för denna målgrupp, men nu vill vi stärka och utveckla denna position ytterligare, Stefan Nygren, marknadschef på Skoda Sverige i en kommentar.

Olle Langseth, creative director på DDB, tilltalas av Skodas målgruppsambition.

– Skoda har alltid varit ett bilmärke som varit lite av en udda fågel, och om någon kan lyfta frågan om det verkligen är viktigt att köpa en bil för att imponera på grannarna så är det Skoda, säger han.

Creative director Tove Langseth, som också är ad för kampanjen, berättar om det visuella greppet:

– Ambitionen har varit att hitta ett bildspråk som känns äkta och lite rufft, inte så polerat som mycket annat man ser i bilvärlden. Lite inspiration har vi hämtat från sportvärlden där man ofta lyckas fånga en känsla av frihet och energi, och som får en att vilja hoppa in i bilden.

Mårten Färlin

Ämnen i artikeln:

DDB StockholmSkoda

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.